www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Jdi na stránku: Předchozí12
Aktuální stránka: 2 z 2
Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Ivan C20NE -> 20NE (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 13:30

Máš můj souhlas.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Ivan C20NE -> 20NE (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 13:34

Ještě doplním, že na lambda sondu může mít vliv i špatný výfuk - netěsnost. Lambda sonda totiž "měří" jestli výfukové plyny obsahují molekuky kyslíku nebo ne. Tzn. díra ve výfuku - lambda hlásí chudou směs (třeba i trvale, napětí nekolísá), auto žere a nejede.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 13:35

To RBr : Jasny..:-)

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 13:50

Takže:
1. zdá se mi škoda uvádět seroizní informace tohoto typu takto roztrhané v diskuzi. Naopak bych je doladil do 100% stavu a pak je soustředil v nějaké "knihovně", něco jako na tomto webu jsou Návody
2. Proto, i když mě vysloveně těší, že se tu konečně o lambdě píšou přesné informace, tady bych s tím nepokračoval. A různé tazatele pak můžeme jen odkázat do dané "knihovny"
3. V přílohách jsem připojil něco ze své práce u mého dřívějšího auta. Netýká se to Opelů(!), jde jen o ukázku, jak se to dá udělat.
4. Obdobně chci sehnat a zpracovat informace k mému současnému autu s motorem X20XEV. viz příspěvek [www.opelastra.cz]
5. Jestli tyto informace nakonec uvedu na tomto webu na na svém, to je mi nyní docela jedno. Případně o nečem uvažujeme ještě s jistým Václavem GT.


****pokračování ve druhém příspěvku.......
a přidám další ukázku mé dřívější práce - pro úplnost Diagnostika a Reset ECU jsou přímo ode mně, Měření senzorů od mého bývalého kolegy, vzájemně jsme si samozřejmě v obojím pomáhali.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 14:07

Ale koukám, že se mi někam ztratili přílohy.....asi tu něco nefunguje.
zkusím to znovu.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 14:28

Nejde to, asi velikost příloh.
Přílohy si dovolím vnutit mailem Standovi ale u Ivana nevidím adresu...

Abych to dokončil:

6. Uvést ty informace na tomto webu bych se vůbec nebránil. Velice se mi líbí zdejší struktura, přehlednost, oddělené části pro kecání o holkách a pivu od sekce, kde hledat návody atd. A pěkně zpracované některé návody i s fotodokumentací....už jsem o tom dřív psal Rogerovi. Myslím, že to je jeden z TOP webů okolo aut v ČR.


7. Pro mě to má jednu chybičku, mluvím sice o motoru X20XEV ale v Omega-B (sakra, proč mi ty přílohy nejdou - chtěl jsem se pochlubit svým vozítkem)

8. Neměli by místní tvůrci chuť rozšířit zaměření webu i na další, mimo Astru a Kadeta? Z osobní zkušenosti vím, že "omegisté" jsou na tom s webem v ČR velmi špatně a tak by se dal předpokládat zájem.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Ivan C20NE -> 20NE (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 15:17

Já mám omegu :-)

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 17:08

To RBr : Koukam na ty prilohy, fajn poctenicko..:-) Bohuzel tohle forum neumoznuje .PDF prilohy a ani .DOC, jen obrazky (.JPG, .GIF...)

Jediny reseni vidim v tom, ze das dohromady nejaky to povidani a potom to vsechno Roger umisti na WEBu jako samostanej clanek od kud bude mozno stahnout i tyhle prilohy.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 06.12.2005 19:40

To Ivan - to nemůžeš říct hned yawning smiley) A přesně? Co to je za rok, Ačko nebo Béčko, motor, výbava....
Když tak koukni na mou: [sweb.cz] - jinak to ber s rezervou, to je můj první web.
A případně mi mamejluj na sebe mail, že bych ti ukázal ty přílohy ať máš představu.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Ivan C20NE -> 20NE (IP zapsáno)
Datum: 07.12.2005 11:12

Má létajcí popelnici Omegu A C20NE výbaca CD. rv. 1987

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Ivan C20NE -> 20NE (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2005 09:36

Nevidím nikde žádnou aktivitu...

Můžu tě tedy Stando poprosit.. když už jsem se s tím psal, spoj to dohromady a pošli.

Díky :-)

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2005 12:39

K činnosti lambdy - její výstupní napětí se dá také pochopit z popisu fungování indikátoru v závěru tohoto vlákna: [www.opelastra.cz]


Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Aligator (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2005 12:50

cis hlapy vy tomu davate, mate za jedna by vam řek naš profesor na prumyslovce :-) .
Jen tak dal rozebírate to tu dobře, taky hovím elelektrice, ale až tak dusledně moc ne, nemam na to čas a moc chut.

Jen se vas zeptam doufam, že mě nekopnete. Vim k čemu je lambda a když ji nemám, zatim mam motor bez ni, tak to vlastně jak davkuje benzin? Furt naplno nebo to ma nejakej střed a v nizkejch otaček to dava vic benzinu a ve vysokejch zas mín.

Znamej automechanik je to takovej kolik no nic k věci at ji ani nezapojuji pokud jede motor bez ni, že to jede vic, ale je to na ukor spotřeby a to asi hodně což si myslim.

Takže bych předem poděkoval za vysvětlení, ktery bude upřesnujici, jak to je bez lambdy na ukor hlavně vykonu o kterej mě jde. C18NE

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2005 15:26

Pokud máš motor, k němuž lambda patří, kde ECU očekává data z lambdy, tak bych ji tam nechal a nedělal změny. Věř tomu, že ti lidi, co ten motor vyvinuli a leta zkoušeli, věděli o motoru víc než mi všichni dohromady.

O motorů vybavených lambdou počítá ECU několikrát za sekundu ideální parametry vstřikování a zapalování z několika hlavních podkladů: softwarová data v paměti, poloha plynu, nasátý vzduch (buď jeho množství nebo si to spočítá z podtlaku v sání)...to je snad vše. Teplota už je, myslím, vedeljší parametr(tady si nejsem 100% jistý), bez nějž by to jelo blbě ale jelo.
A tyto údaje zpětně porovnává x krát za sekundu s tím, co naměří lambda ve výfuku (vzniká tu logicky čas.zpoždění). Podle toho neustále "dolaďuje" složení směsi. To je ideální stav pro spotřebu i výkon!

V podstatě stejné informace by ses taky měl dočíst v úvodním povídání k danému motoru v Jak na to?

Možné problémy:
1) Pokud lambda ukazuje chybně, ale ECU o tom neví, pak toto vše nefunguje (příliš benzínu nebo málo)...pak je to špatný a toto je jediná situace, kdy může být lepší dočasně odpojit lambdu! (než to opravím))

2) Pokud ECU ví o chybě lambdy, nebo ji sám odpojím - viz výše, je to pro ECU závažný stav a přejde do nouzového režimu: špatná spotřeba, špatný výkon.

Na netu se také vyskytují nejrůznější "zaručené návody" jak ECU bez lambdy "oklamat".....no, já bych do toho nešel. Originál lambda je dražší, jsou i univarzální, levné. I když nebudou nic moc, tvrdím, že je to lepší než bez lambdy.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Aligator (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 05:59

to RBr: moc dik za vysvětlení, ale ešte to pak skusim s lambdou jak na tom bude vykon. Jelikož ted bez ni to je nehorazný peklo i když sem na tom motoru poladil vyfuk i sání a motor je taky upravenej.

Jinak k tvému vysvětlení mě jedna věcička nesedí, vim že lambda je tam z hlavního duvodu kvůli katalizátoru a měří teplotu plynů, aby se vložka která filtruje plyny nespálila a tim padem, aby neodešel katik. Takže tedy s toho vypliva- lambda davá vědět ECU hodnoty teploty plynu a podle toho to doladujě množství paliva aby plyny měli danou teplotu.
No a když je vyfuk bez katiku tak nevim co ta lambda? když jenom možná stačí pro ECU hodnoty z váhy vzduchu a polohy plynu.
No ale zaleží na tom jak pak pracuje ECU.(ECU JETRONIC)
A že ta lambda doladuje aby motor šel v idealnim stavu a spotřebě??? To spiš podle mě jak sem više uvedl kvuli katiku.

Beru další nazory a připadné opravení jeslti se pletu.Zatim dík

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: RBr (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 07:20

To Aligátor - a kdes to slyšel, že lambda měří teplotu výf.plynů?!
Doufám, že ti ten motor neladil někdo, kdo tvrdí takovou zhovadilost! To bych si raději rovnou kupil šlapací kolo.


Lambda měří jen a pouze množství volného kyslíku - proto se také jindy nazývá O2 senzor. A množství volného O2 je přímo závislý na poměru vzduch-benzín.
Systémem, který jsem popsal tak, dává vědět ECU, o zbytku nespáleného kyslíku. Toto všechno samozřejmě má vliv na teploty výf. plynů a ECU "ví" (z tzv. datových map) jaká teplota je potřebná pro katalyzátor a podle toho se také chová. Těch faktorů je nakonec podstatně víc, mluvil jsem jen o základních a o úloze lambdy.
Také je třeba nemíchat informace o skutečnosti, že katalyzátor (nakonec i lambda - proto většinou mívá vlastní vyhřívání) nefungují po startu do té doby, než se dostatečně zahřejí. Neměl jsi náhodou na mysli toto?
Opačným extrémem je přehřátí nebo poškození katalyzátoru při následném spálení paliva, které se nespálilo v motoru ale proniklo až do katu. Třeba při opakovaných neúspěšných startech, při startování roztažením....proto je to také výslovně zakázáno, že.

Neboli, i když bude katalyzátor demontovaný a nahrazený kusem trubky (nemluvím o tom, že to by nemělo být), neztratí lambda svou úlohu. Je to vlastně jediná zpětná informace pro ECU.

Re: Napeti - Lambda - ECU
Autor: Aligator (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2005 07:51

ten motor sem si děla sam. to co mě tvrdil byl mechanik ted už nevim kdo, je to dyl, ale co měří lambda to sem fakt nevěděl přesně, ale jak si napsal jak to měří tak je to v podstatě zavislost ne teplotě když si to tak vezmeš.
A odvodození pro mě bylo to, že prej, ale jen prej když jezdíš bez lambdy tak odpáliš katik a lambda je jen kvuli katalizatoru, že to spětně takhle měří obsah spaleného kysliku atd. sem nevěděl ted to vim je to v podstatě logickej obvod, kterej si ešte kontroluje vystup.

Jdi na stránku: Předchozí12
Aktuální stránka: 2 z 2


Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
       **  ********  **     **  **    **   *******  
       **  **         **   **   **   **   **     ** 
       **  **          ** **    **  **    **     ** 
       **  ******       ***     *****      ******** 
 **    **  **          ** **    **  **           ** 
 **    **  **         **   **   **   **   **     ** 
  ******   **        **     **  **    **   *******  
Powered by Phorum.