www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: x-Mi-x (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2012 15:19

Zdravím všechny,

vlastním opel astra 1995 1,4i (benzín). Už delší dobu válčím s problémem
týkajícím se elektriky. Před nějakým časem mi přestal dobíjet
alternátor a spálil se. Servisní technik konstatoval, že se to občas
stává a vyměnil jej za nový. U tohoto alternátoru došlo nejprve k
přepálení kostřícího kabelu a teď po opravě a nějakém čase také
přestal dobíjet. Měřil jsem na baterce za běhu a napětí je nízké a klesá. Pravděpodobně mi někde tečou velké proudy..
Je to docela děs...projevuje se to tak, že nejdřív padne ručička termostatu a palivoměru. Protože jede auto jen na baterku, nemá za chvilku na to házet jiskru a je konec.
Nechce se mi investovat opět do nového alternátoru protože je mi jasné, že to problém nevyřeší. :-(

Námáte někdo podobnou zkušenost nebo nápad/radu čím by to bylo?

Díky
Michal

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 16.12.2012 16:56

Asi bych v první řadě pořádně zkontroloval kabeláž,jestli není někde prosekly,propálený vodič.Hlavně v motorovém prostoru.(kolem altíku,startéru,baterky)
jak vypadá ukostření agregátu?

Zdraví Brouček
Vectra A sedan C25XE modrá metalíza - minulost
Vectra C sedan Z18XE zelená metalíza - součastnost

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: x-Mi-x (IP zapsáno)
Datum: 18.12.2012 22:09

Alternátor má kabely vpořádku, kostra altíku přímo na motoru. Jediná podivnost jsou barvy kabelů vedoucích na baterku. Nevím proč, ale jsou naopak(červený jde na mínus a kostru a černý je jako plus). Nicméně polarita na baterce je správná, takže asi nekdo jen přehodil barvy.
Podezření padá spíše na vyhřívání zadního okna.
Naposled to probíhalo takto:
I když je zima, tak jsem nastartoval na první otočení, zapnul topení a šel škrábat sníh...klasika
Když jsem se vrátil do auta nasadil jsem panel rádia a zapnul ho. Jakmile jsem k tomu ale vytáhnul kolečko na zapnutí vyhřívání zadního okna, rádio zhaslo. Vypnul jsem vyhřívání a rádio se zase zaplo.
Pro ověření jestli to byla náhoda nebo ne, jsem to zkusil ještě 2x. Po tom už rádio nezaplo a daleko jsem nedojel, protože motor frčel jen na to co bylo v baterce..
Takže proto podezřívám vyhřívání zadního okna.

I tak je mi jasné, že problém může být úplně jinde. Například pokud by byl někde kraťas díky kterému je alternátor dost zatížený a já k tom půštěním ještě vyhřívání, tak ho přetížím natolik, že časem odejde...

Nj. Ale jak zjistit kde je problém. Odhalilo by to, kdybych auto připojil na diagnostiku v autorizovaném servisu?

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: bachta (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2012 13:55

To, co popisuješ spíš odpovídá tomu, že alternátor nedobíjel, jakmile jsi zapnul výhřev, který bere relativně dost proudu, tak klelo napětí na baterce pod úroveň na které je ještě schopné krát rádio, tak se vyplo, jak jsi výhřev vypnul, napětí v závislosti na menší proudové zátěži zase povylezlo a rádio se zapnulo. Pokud jsi to udělal několikrát, "vycucnul" jsi nedobíjenou baterku natolik, že napětí už nestačilo pro zapnutí rádia. Pokud by byl na vyhřívání zkrat, mělo by to spálit pojistku a to je vše. Když zapneš klíček, kontrolka dobíjení svítí a po nastartování zhasne? Každopádně bych zkusil pořádně zkontrolovat to ukostření. Zkus jen tak pro test spojit mínus na baterce s pláštěm alternátoru, uvidíš co to udělá, jestli to bude byť jen trochu jiskřit, tak je to špatně ukostřený. Nebo tam zkus dát voltmetr, mělo by tam být v ideálním případě 0V max nějaký drobný. Samozřejmě při spuštěným motoru smiling smiley Potom samozřejmě může být problém i v těch dvou drátech, který k alternátoru vedou, ten tlustý musí jít přímo na baterku a ten slabý musí být zapojený a vést ke kontrolce. Nic jiného tam není, co by mohlo způsobovat nefunkčnoost, pokud je samozřejmě altik v pořádku.

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: x-Mi-x (IP zapsáno)
Datum: 27.12.2012 14:25

Vypadá to na alternátor. Dneska jsem měl čas si s tím trochu pohrát.
O víkendu jsem dobil baterku a dneska jsem to proměřil. Při prvních startech alternátor nedobíjel a napětí na baterce šlo zase dolů. Potom jsem zkusil při vypnutém motoru změřit napětí přímo na alternátoru, přičemž jsem ho roztáčel navinutým řemenem. Čekal jsem aspoň nějaký výkyv napětí, ale ani ťuk. Potom jsem ho opět zapojil a utáhnul na původní místo. Zkusil ještě jednou start+proměřit a ta mrch začla dobíjet. Tzn. při zatížení jen nastartovaným motorem je dobíjecí napětí 14,5V a proud mezi 2,7-3A.
Zkusil jsem zátěžový test alternátoru(zapnout v autě vše co žere elektřinu...vyhřívání skel, komplet světla..) a na baterce napětí kleslo na 13,4V a každých 5s to o 0,1V kleso.
Přijde mi tedy, že je opět v háji altík(už druhý). Nicméně druhý byl repas, takže je možné že odešel sám věkěm...

Je dobrý nápad když investuji do nového?
Stačí jeden z těchhle? Nechci kupovat originál za 4tis... Předpokládám, že když mám úzký řemen, tak bych asi měl koupit ten altík na klínový řemen...Je to tak?

[www.pietro-eshop.cz]

[www.pietro-eshop.cz]


Díky
M

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 27.12.2012 20:20

A padalo to napětí i při zvýšených otáčkách?

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: x-Mi-x (IP zapsáno)
Datum: 28.12.2012 08:08

Předpokládám, že i starší alternátory dokáží regulovat výkon dle potřeby...
Každopádně ano. Po přidání plynu se snažil o trochu víc. Napětí je stále dobíjecí (hodnota byla na nějakých 13,4V), ale jde při téhle zátěži dolů.
Teď před každou jízdou sebou budu nosit multimetr a proměřim si po starutu jestli dobíjí. Je to dost nepříjemný pocit, když nevíte, jestli se nerozhodne přestat a vy na baterku pofrčíte ještě 20minut a pak trčíc uprostřed ničeho budete obvolávat kámoše, kdo vás tentokrát vezme na lano... :-(

Astra F 1.4i 95(facelift) sedan

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 28.12.2012 18:03

Regulovat dokáže, to ano, ale na spodní hranici změny magnetického pole, tedy na volnoběžných otáčkách, nemůže být schopen dodat takový výkon. Proto jsem se ptal.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Milda (IP zapsáno)
Datum: 28.12.2012 23:32

>>>Teď před každou jízdou sebou budu nosit multimetr a proměřim si po starutu jestli dobíjí. Je to dost nepříjemný pocit, když nevíte, jestli se nerozhodne přestat a vy na baterku pofrčíte ještě 20minut a pak trčíc uprostřed ničeho budete obvolávat kámoše, kdo vás tentokrát vezme na lano... :-( <<<

mám čerstvou zkušenost (x16szr)... z nějakého důvodu mi zdechlo dobíjení - projevilo se to na kontrolce. Jel jsem s tím druhý den cca 30 km. Protože jsem o tom věděl (kontrolka) tak jsem šetřil baterku, tzn. přes den jen na obrysovky. Po 20 km začala palubní diskotéka. První se rozsvítila kontrolka ABS, po nějaké době i airbag. Mezitím ještě kontrolka motoru, ale ta za chvilku zhasla. Na konci cesty jsem změřil napětí na baterce a měla cca 7,5V. Pak jsem baterku napíchl na nabíječku a za odpoledne ji v klidu nabil - měřeno 12,5V. Pro cestu zpět jsem v rámci šetření odpojil levé světlo (obrysovka svítila). S tímto jsem dojel až domů relativně bez problémů a s rozsvícenou kontrolkou jen od ABS. Doma měla baterka jen 10V.
Je to strašlivá pohádka, ale proč to píšu je to, že auto asi nezdechne jen tak z ničeho nic bez varování, ale že dá vědět postupným vypínáním systémů, kterým vadí čím dál nižší palubní napětí a to se projeví na kontrolkách.
Osobně o hodím do servisu. Ale až v r 2013, protože teď mají všichni volno....

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Milda (IP zapsáno)
Datum: 10.01.2013 16:21

... tak mi zrepasovali celý altík. Nový diodový blok, nové uhlíky i se sběračem, nebo jak se jmenuje ta měď po které kloužou a nová ložiska. A zase dobíjím a jezdím...

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 10.01.2013 18:08

A vypálené už máš???drinking smileydrinking smileydrinking smileygrinning smileygrinning smileygrinning smiley

________________________________________
Raději pomalu autem, než rychle sanitkou
Opel Astra F Caravan X17DTL=>
Opel Astra G Caravan Y17DT=>
???
Luboš X17DTL

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Milda (IP zapsáno)
Datum: 10.01.2013 21:12

Luboš> ještě ne, ale už se to blíží...
....pochop, musel jsem doplnit šťastný konec k pohádce.. :-))

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 11.01.2013 05:29

Teprve teď to bude šťastný konec.
Alelujáááááááááááádrinking smileydrinking smileydrinking smileydrinking smileydrinking smiley

________________________________________
Raději pomalu autem, než rychle sanitkou
Opel Astra F Caravan X17DTL=>
Opel Astra G Caravan Y17DT=>
???
Luboš X17DTL

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: x-Mi-x (IP zapsáno)
Datum: 27.01.2013 19:12

Nějak jsem teď neměl čas sem zaznamenat další vývoj...
Jak jsem psal, vozím s sebou multimetr a po každém startu radši zkontroluji napětí. Od té doby, co jsem auto prolez, povolil a znovu utáh altík, dobíjí v pohodě. No možná až moc. Standardní dobíjecí napětí se pohybuje okolo 14,4V a akorát po včerejší noci, kdy byly tuhé mrazy a baterka asi dostala lehce zabrat, jsem po startu naměřil 15,2V. Předpokládám, že je to ještě v pohodě, ale mám trochu obavu z přebíjení. Někde jsem četl, že může altík přebíjet a pak tím postupně ničí elektriku v celém autě (praskají žárovky atp.).
Zatím mi tedy nic neodešlo, ale všiml jsem si, že od té doby co zas dobíjí, přestala svítit kontrolka dobíjení (v poloze klíčku "zapnuto" standardně svítila ikona baterky a po nastartování zhasla). Rozsvítí se jen zapalování...
Četl jsem někde o spáleném diodovém mostě, nefunkčním buzení altíku a že i prasklá žárovka kontrolky může představovat velký problém.

No přijde mi to trochu jako poplašné zprávy, ale protože jsem neviděl schéma zapojení, radši se ptám zkušenějších...
Máte s tím někdo zkušenost? Věděli by jste kde je problém a zda to skutečně může být problém?

Díky
M

Re: Problém s elektrikou- dobíjení a alternátor
Autor: LukynnCZE (IP zapsáno)
Datum: 09.09.2017 06:39

Zdravím mám taky problém, z ničeho nic jsem jel a rozsvítila se mi kontrolka ruční brzdy, zkoušel jsem zastavit a ruční brzdu několikrát zatáhnout a naopak a spínač je v pořádku protože kontrolka se po sepnutí víc rozsvítí tak sem na to kašlal a jel jsem dál a asi po 100m se mi rozsvítila kontrolka dobíjení a šel cítit smrad spáleného nebo uzeného masa takže sem volal známému říka lspálený altík( má 20 roků měl na to právo grinning smiley ) nechal jsem udělat repas s tím že když to nahodím bude vše okey... Bohužel nahodili jsme nový altík jel jsem 10km a ten smrad začal znovu... kontroloval jsem kabeláž takovou tu hlavní od baterky ke startéru a k altíku a nikde nic.. PLEASE HELP sad smiley



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
  *******   **     **  **    **  **    **  **     ** 
 **     **  **     **  ***   **  **   **   **     ** 
 **     **  **     **  ****  **  **  **    **     ** 
  ********  **     **  ** ** **  *****     ********* 
        **   **   **   **  ****  **  **    **     ** 
 **     **    ** **    **   ***  **   **   **     ** 
  *******      ***     **    **  **    **  **     ** 
Powered by Phorum.