www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
4. Podvozek :  Technická poradna   brzdy, pružiny, řízení, pneu, jízdní dojmy 
Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2
dusik v pneu
Autor: pažo (IP zapsáno)
Datum: 04.03.2006 10:41

Zdravičko,moja otazka znie,či nenastane problem,ked mam v pneumatikach dusik a zmiešal by som to z normalnym vzduchom na pumpe. Dakujem za radu. Pažo

Re: dusik v pneu
Autor: Robrt (IP zapsáno)
Datum: 04.03.2006 21:04

Jenom se podle mě ošidíč o ten čistý dusík. který jsi předtím (možná) zaplatil. Výhody dusíku (stálý objem při změně teploty) půjdou do háje ...



------------------------
Robrt Ostrava
Škoda Roomster 2010 1.4 16V

ex
Astra F Caravan 96 X18XE

ex
Astra F Caravan 96 X16SZR

Re: dusik v pneu
Autor: vaurien (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 06:14

Robrt : tak nějak...

pažo : jestlipak víš, jaké má složení ten " normální " vzduch ?

Zemská atmosféra se skládá z přibližně:
79 % dusíku, 20 % kyslíku. To zbylé procento dají dohromady plyny jako například argon, neon, helium, krypton, ozon, CO2, vodík, etc, etc...

Takže ty vlastně dýcháš a do pneumatik si foukáš osmdesátiprocentní dusík yawning smiley)))))))

Re: dusik v pneu
Autor: David_V (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 07:12

Dusík v pneu - moje oblíbené téma.

1) dusíku je všude kolem plno, tak proč si za něj nenechat ještě zaplatit ;-)
2) dusík mění s teplotou objem, jako kterýkoliv jiný plyn (viz základy termomechaniky) tedi i vzduch nebo třeba hélium - toto je snad hlavní mýtus a ještě jsem slyšel něco o rozdílu velikosti molekul, opět k popukání

A teď důvody proč se eventuelně fouká dusík:
1) Vytěsní se obsah vodní páry, která dělá tu neplechu s tlakem a může způsobit korozi kordu a ráfku, ale suchý vzduch to řeší stejně
2) Vytěsní se problémy s olejovou mlhou, která se tam dostane z kompresoru a tento olej může poškodit gumu, ale vzduch třeba z ruční pumpy nebo bez olejového kompresoru to řeší stejně
3) když by guma začla hořet, tak dusík rozhodně toto hoření nepodpoří, ale řekněte, kolikrát se Vám to stalo.

Já foukám vzduch. Foukám ho za chladnějšího počasí, aby bylo v atmosféře co nejméně vodní páry. Tlak v kolech se mi hýbe podle toho jak je venku teplo a jak jedu a hýbe se ve všech kolech stejně. Tak jako dusík nebo třeba methan.

Re: dusik v pneu
Autor: Robrt (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 07:17

Njn, aby jste se neposmolili ... :-x

Mám prostě dobrou zkušenost s dusíkem do starších pneumatik. Dokud tam byl vzduch, tak jsem musel dofukovat co týden. Pak mi to vydrželo celou sezónu (ventilek neměnili).
--------------------------------------------------------------------------------
vaurien napsal:

> Robrt : tak nějak...
>
> pažo : jestlipak víš, jaké má složení ten " normální " vzduch ?
>
> Zemská atmosféra se skládá z přibližně:
> 79 % dusíku, 20 % kyslíku. To zbylé procento dají dohromady
> plyny jako například argon, neon, helium, krypton, ozon, CO2,
> vodík, etc, etc...
>
> Takže ty vlastně dýcháš a do pneumatik si foukáš
> osmdesátiprocentní dusík yawning smiley)))))))
--------------------------------------------------------------------------------



------------------------
Robrt Ostrava
Škoda Roomster 2010 1.4 16V

ex
Astra F Caravan 96 X18XE

ex
Astra F Caravan 96 X16SZR

Re: dusik v pneu
Autor: David_V (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 07:37

Já Ti to napíšu úplně jednoduše. Foukám vzduch. Na léto si nafoukám na jaře dolní předepsanou mez tlaku a jak roste průměrná teplota venku, tak se mi pozvolna tlak zvyšuje. Nedofoukávám, maximálně ještě trochu upustím v hlubokém létě.

Na zimu vzduch nafoukám na horní předepsanou mez a jak teplota vzduchu klesá, tak klesá i tak v pneu a když je někdy 0°C, tak to zkontroluju a upravím tak, aby střed rozsahu byl právě kolem nuly.

Na každých 10°C teplotního rozdílu připadne cca 0,1 bar. Mám to spočteno a ověřeno měřením.

Normální vzduch mi z gum neuchází, takže asi ještě nebudou tak staré.

Re: dusik v pneu
Autor: frdolin (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 07:46

Právě za chladnějšího ovzduší natlačíš do pneu více vodní páry.Studený vzuch-kompresor-stlačení vzduchu-stlačením se vzduch ohřívá,Ale právě za chladnějšího období ne na tolik aby unikla vodní pára.Zkušenost z náklaďáku.Chladno,nebo vlhko a problémy se zduchem.


Re: dusik v pneu
Autor: David_V (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 07:58

Dovoluji si nesouhlasit. Rozlišujme chladno a vlhko. Nejlepší by bylo -20°C, kdy je ve vzduchu opravdu velmi málo vodních par. Naopak v horkém letním dni je v ovzduší rozpuštěno velké množství vody, která se večer na chladných površích vysráží v podobě rosy. Když si tento horký letní vzduch natlačíš do pneu, tak ráno Ti v pneumatice část vlhkosti zkondenzuje a budeš mít v pneumatice nižší tlak, než by měl být. Je lepší foukat ráno, kdy je vzduch relativně chladný a rosa ještě leží a slunce je nestačilo vypařit. Ovšem pokud je mlha, tak to je lepší se do kontroly gum ani nepouštět, pokud to člověk fouká přímo z atmosféry.
Navíc kompresor-tlaková nádoba je uzavřený systém a vodní pára se ohřeje více nebo méně, ale rozhodně neunikne, chová se totiž v plynné formě, jako všechny jiné plyny.

Re: dusik v pneu
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 08:25

Aaaaa koukam David je ve svem zivlu..:-)

Re: dusik v pneu
Autor: David_V (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 08:34

2 Standa: :-) :-) :-)

Ale už toho nechám, každej má snad rozumu dost, aby si z těchto informací udělal úsudek.

Re: dusik v pneu
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 08:38

Ale ne, to je v poradku, nemyslel jsem to nijak zle..:-)

Re: dusik v pneu
Autor: Robrt (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 11:12

To se nám ten fyzikální koutek pěkně rozjel - a je to i s výkladem pro blbce, že ano?! :-) :-) :-)



------------------------
Robrt Ostrava
Škoda Roomster 2010 1.4 16V

ex
Astra F Caravan 96 X18XE

ex
Astra F Caravan 96 X16SZR

Re: dusik v pneu
Autor: Kyslik (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 13:16

Heeeej....kdo mě zas fouká do gum? ;-)

Re: dusik v pneu
Autor: vaurien (IP zapsáno)
Datum: 06.03.2006 14:14

Kyslík:
Právě že tebe do gum nikdo nechce. Prej způsobuješ oxidaci yawning smiley)
Co ruka, už je to lepší ?

Robrt:
Abys pochopil. Bouřlivá debata na tohle téma se tady vedla asi před rokem a nikdo jí nevyhrál. Každý jedinec je prostě přesvědčený o té své pravdě a neustoupí. yawning smiley)))

Re: dusik v pneu
Autor: David V (IP zapsáno)
Datum: 07.03.2006 07:17

to vaurien: Já nikdy neustoupím, to bych musel jít vrátit diplom :-)

Re: dusik v pneu
Autor: vaurien (IP zapsáno)
Datum: 07.03.2006 07:54

David V : vždyť já taky foukám vzduch smiling smiley ....

Re: dusik v pneu
Autor: Radim_17D (IP zapsáno)
Datum: 07.03.2006 16:14

To by mě zajímalo, jak řeší lidi, co jezdí na tom dusíku, regulaci tlaku v pneumatikách v závislosti na předpokládaném zatížení vozu.
Přece nebudu hustit na stejný tlak, když jedu sám do práce a stejný, když našlapu auto na dovolenou...

Re: dusik v pneu
Autor: David V (IP zapsáno)
Datum: 08.03.2006 07:35

Dusík se tomu prizpůsobí a podle zátěže automaticky doreguluje tlak. já tomu věřím, když má schopnost nereagovat na změnu teploty, tak musí logicky reagovat na změnu zatížení. Na něco prostě reagovat musí :-)

Re: dusik v pneu
Autor: Milan (IP zapsáno)
Datum: 08.03.2006 08:04

Může mi někdo vysvětlit, jaktože pro dusík neplatí základní zákony, čili jaktože při stejném objemu (který je dán pneumatikou) a měnící se teplotou se nemění jeho tlak???

Re: dusik v pneu
Autor: Milan (IP zapsáno)
Datum: 08.03.2006 08:05

Tak teď mi došlo, že to David V myslel ironicky ... no člověk má napřed myslet ... :-))

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2


Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 **     **  **     **  **     **  **    **  **     ** 
 **     **   **   **   **     **   **  **   ***   *** 
 **     **    ** **    **     **    ****    **** **** 
 *********     ***     **     **     **     ** *** ** 
 **     **    ** **     **   **      **     **     ** 
 **     **   **   **     ** **       **     **     ** 
 **     **  **     **     ***        **     **     ** 
Powered by Phorum.