www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
4. Podvozek :  Technická poradna   brzdy, pružiny, řízení, pneu, jízdní dojmy 
Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2
Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 07.04.2012 15:39

Tak mě čeká moje první výměna destiček a koutoučů. Naštudoval jsem co se jsem našel a mám pár otázek na zkušenější. V knížce i zde (http://www.kadett.cz/technika/brzdy/vymena/index.htm) se píše o "Očistíme sedla destiček v tělese brzdového třmenu". Jedná se o červeně vyznačenou čast na fotce s označením "sedla.jpg"?
Uvádí se také "Namazat kluzná vedení" nebo "boky destiček a zadní stranu" ale v "chytré knižce" jsem nic takového nenašel. Nebo se to Astry F netýká?
Co říkáte na výrobce destiček a kotoučů NK? Dík za Vaše info a postřehy.

Přílohy: sedla.JPG (522.5KB)  
Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 07.04.2012 22:59

Petr:
Hned na začátku jedno varování - na třmeni jsou použitý jak jinak atypický imbusy - ty co drží třmen k těhli je myslim 9ka a posuvný čepy maj myslim 7ky - který ve standartní sadě samozřejmě nejsou winking smiley...

Osobně doporučuju třemny se sponou úplně sundat z těhlice - což když měníš kotouč stejně musíš. Pak je rozloupni, zatlač pístek a mosazným (ocelový nedoporučuju - poškrábe třmen) kartáčem opatrně odrbej dosedací plochy pro desky do hladka (zevnitř třmene i z venčí). Dej pozor, ať neroztrhneš prachovku u pístku.

To mazání není od věci, ale musíš mít spešl teplotně odolnou vazelínu na brzdy - obyč LV, A00 a podobný tam vůbec nedávej - jejich bod zkápnutí je na brzdy moc nízký. Jinak mažou se hrany desek v místech, kde jedou po těle třmenu - zlepšuje to jejich pohyb a zabraňuje pískání.

Pokud chceš být pečlivý - ještě zkontroluj kluzné vodící čepy třmenu - zda jsou namazané (zda na sobě mají film - jestli kloužou, nesmí tam toho být zas moc) a nemají v prdeli tu gumu (vlastní futro, které jezdí po trnu). Pokud je něco v nepořádku - kup si renovační sadu ATE na tyhle třmeny a oprav si to smiling smiley...

Pak dej nové kotouče - opět mosazným kartáčem pečlivě očisti dosedací plochu na náboji kola! Aby tam pak nebyl našikmo, kvůli nějakému bordýlku. Zašroubuješ malý pojistný šroubek. A už tam cpeš třmen. Přišroubuješ ho, zahákneš sponu a našlapeš si brzdy, aby se vysunul zatlačený pístek a deska dosedla na kotouč.

Nakonec když dáváš komplet nový brzdy není od věci vyměnit brzdovou kapalinu za novou smiling smiley...

Brzdy NK vůbec neznám - osobně z aftermarketu preferuju značky ATE, FERODO, TRW, BREMBO - s těma mám jenom dobrý zkušenosti - když pominu jejich brzdový desky pro šetřílky, co stojej za hovno grinning smiley...

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 10:11

Na ty dosedací plochy jsem se právě ptal, zda to jsou ty, co jsem na obrázku vyznačil červeně?
Já myslel, že odšroubuji jen imbusy co drží třmen k těhlici. Musím odšroubovat i ty posuvný čepy? V knižce o tom není žádná zmínka.
Co jsou - kde najdu "kluzné vodící čepy třmenu"? Případně čím je namazat?
Že na destičky musí být spešl vazelína, to vím.
Zbytek je mě jasný.



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Petr A-C C14NZ (08.04.2012 10:15)

Přílohy: 100_6715small.JPG (491.9KB)   100_6718small.JPG (512.5KB)   100_6719small.JPG (425.3KB)  
Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 10:12

foto2

Přílohy: 100_6720small.JPG (471.4KB)   100_6721small.JPG (327.3KB)   100_6722small.JPG (401.7KB)  
Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 10:13

foto3

Přílohy: 100_6723small.JPG (523.2KB)   100_6724small.JPG (350.7KB)  
Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 12:22

Pokud vyšroubuješ ty vodící čepy, demontuješ tím brzdič z jeho držáku a vyndáš destičky, pak ale stejně musí dolů ten držák z těhlice, aby šel ven kotouč. šestihran pro vodící čepy je ukryt pod plastovými krytkami.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 12:57

Tak, ještě upřesňující info. Na fotce 6722 jsem červeně označil imbusy držáku brzdiče na těhlici a zeleně krytku horního imbusu vodícího čepu?
Na fotce 6715 a 6724 jsou žlutě vyznačeny vodící čepy? Čím je máznout po vyčištění?

Přílohy: 6722small.JPG (402.1KB)   6715small.JPG (492.1KB)   6724small.JPG (350.8KB)  
Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 13:25

Petr:
Na fotkách to máš dobře smiling smiley...

A já nepsal, že ty čepy musíš vyndávat smiling smiley - jen říkám, že když ten třmen chceš pořádně zrevidovat, je dobrý si ho rozhodit na dva kusy - držák třmene a samotný třmen s pístkem.

Na ty čepy je spešl mazadlo ATE. Ale co mám zkušenosti, tak když po očištění použiješ nestékavé mazivo (např. v kelly mají pod kódem LT 149.76D - Plastilube na brzdy - pytlíček za 23Kč - vystačí na oba třmeny) nic nepokazíš smiling smiley!

A jinak pozor, když budeš utahovat zpátky ty vodící čepy po eventuální demontáži, tak opatrně - jsou dost kalený, takže křehký a když je utahuješ moc na krev, ráda se jim utrhne ta část, kde je závit (hlavně u těch starších, co už tam jsou 20 let) a máš o příjemnou hodinku s dolováním zalomenýho čepu postaráno smiling smiley...
A při montáži ideálně použít Loctite 462 či něco podobnýho na zajištění závitu proti samovolnýmu povolení.

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 13:41

Momenťák mám k ruce a tekuté závlačky taky.To mazivo na čepy dát jen "dovnitř"? Na "venkovní" část, co mám označenu žlutě asi ne, že? Jinak by se na to nachytal binec.

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 15:39

Pokud to budeš mazat - rozhoď třmen na ty dva kusy, jak jsem říkal. Potom ty čepíky v podstatě vylešti do sucha. Ty gumy, ve kterých lítají protáhni třeba hadrem nebo vatou na špejli - aby v nich nebyl bordel. Pak čepíky namaž po celé délce a třmen zase sesaď - maziva nemusíš dávat kvanta, stačí opravdu jenom takový film. To je celý smiling smiley...

Když dáš nový kotouče a destičky, budou ty čepy skoro celý zalezlý v těch gumách. Objevují se postupně, jak třmen vyrovnává úbytek třecího materiálu vysouváním pístku. Takže je mázni celý...



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil JardaGSi (08.04.2012 15:40)

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 19:44

Jardo, on ty čepy musí vyndat, aby sundal třmen z držáku a vyndal destičky. Teda doufám, že se nepletu.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 20:25

Vendys:
Pokud mě paměť neklame, tak když měníš samotný destičky, stačí jen sundat třmen z těhle (tzn. ty velký imbusy), otočit ho, šroubovákem zatlačit pístek přes destičku zpátky. A pak vyloupneš destičky a dáš nový... Ale já teda vyndávám čepíky, protože je vždycky čistim...
Nicméně ta možnost tu je winking smiley...
Ale je taky možný, že to mám nějaký pomýlený - přece jen, už jsem těch třmenů měl v ruce tolik, že...

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 21:11

Bych řekl, že právě v téhle verzi jsou desky mezi brzdičem a držákem. [www.opelastra.cz]

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 21:30

Vašku, vůbec se nehádám, ale teď mě to za týden taky čeká na kadíkovi (třemany ATE 256), takže pak dám vědět grinning smiley...

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2012 23:20

Prosím o videopostup. grinning smiley

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 09.04.2012 16:20

Moc se nesmějte, ja bych ho ocenil.

to JardaGSi: Napsal jsi "otočit ho,", co mám otočit?

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 09.04.2012 21:48

Jarda zřejmě myslel jeden šrou vyšroubovat, druhý povolit a na něm to celé vyklonit. Ale to je právě ten problém, co si myslím, že desky pak nevyndá. Tady: [www.opelastra.cz] je dole vidět, je drží mezi třmenem a držákem.
Máš vlastně třmeny, které jsou zde: [kadett.cz] až dole. Tam je to také vidět.
A nezlob se na nás, že Ti to nejsme hned schopni napsat na 1*. To jsou prostě věci, které většinou děláme automaticky a nepřemýšlíme u nich.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Vendys (09.04.2012 21:51)

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 09.04.2012 22:31

Jarda to myslel tak, že sundá třmen, vyndá přídržnou sponu, opatrně ho otočí tou stranou, kterou zapadá do kotouče nahoru (popisoval sem to polopatě), aby se dostal k deskám, šroubovákem přes staré desky zatlačí pístek.
A pak jdou ty desky vyndat smiling smiley - je to trošku hlavolam, ale myslím, že jdou...

S tím vyklápěním (jako třeba předek u Omega B, popř. favorit) jsme se asi špatně pochopili...

Anebo Petře, vyprdni se na ty moje zlepšováky a udělej to polopatě:

Dej kolo do rejdu, ať k tomu můžeš, sundej přídržnou sponu, vycvakni krtyky čepů, imbusem povol a vyndej čepy, pak stáhneš celej třmen i s deskama. Vyndej starý desky, zamáčkni pístek, vyčisti třmen, nacvakni nový desky, vyčisti si čepíky. Třmen si pověš na kus drátu do podběhu (abys nemusel rozpojovat hydrauliku).

Pak povol dva imbusy, co držej držák třmenu, sundej ho, vyměň kotouč (jak jsem psal výše), dej tam zpátky držák třmene, utáhni.

Nasuň třmen, zašroubuj čepy (je to trochu pakárna se trefit na závit), utáhni je (opatrně a na tekutou závlačku), zacvakej záslepky, nasaď sponu, našlapej brzdu.

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 10.04.2012 07:38

Tak teď už chápu. Dik za info. Brzdy vyměním, jsem na-za hranou.
Právě jsem se vrátil z STK a toho čeho jsem se bál-předních brzd, tak prošlo v poho ale bohužel jsem neprošel přes ručku!? Špatná účinnost.Takže jsem bez technické. Nechápu, jak může být parkovačka závažná technická závada. Ale budiž.
Takže teď začínám řešit, jak poléčit ručku.

PS: Já ručku vůbec nepoužívám, ani v kopci. I když vlastně jo - na ledě, když si chci zablbnout - připomenout, jak reagovat ve smyku.

Re: Výměna brzdných destiček a koutouče Astra F
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 10.04.2012 11:13

Petr:
Jde o to, že kromě parkovací brzdy má ručka i funkci brzdy nouzové - tzn. je nezávislá na hydraulice = když se ti vyserou brzdy, máš ještě ručku - smysl to má...

Co máš vzadu - bubny nebo kotouče? Pokud je popisek C14NZ aktuální, tak asi bubny smiling smiley... Jinak provozní brzdy na zadku fungují dobře, nebo něco technik nadával?

Takže co máš za zavádu - nesouměrnost nebo snížená účinnost?

Pokud nemáš jenom málo utaženou matici na ovládacím lanku může to být:
1) zarezlý/přidřený lanovod
2) špatný stav zadních brzd = sundat bubny a podívat se co a jak (sjeté pakny, zatuhlý mechanismus, vyjeté bubny)...

Jdi na stránku: 12Následující
Aktuální stránka: 1 z 2


Jméno: 
Email: 
Téma: 
Připojit soubor
  • Můžete připojovat soubory následujících typů: jpg, gif, bmp, pdf
  • Soubor nesmí být větší než 600KB
  • k tomuto příspěvku může být připojeno ještě 3 soubor(ů|y)
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 **     **  **     **  **     **  ********  **     ** 
 **     **  **     **  **     **     **     ***   *** 
 **     **  **     **  **     **     **     **** **** 
 *********  **     **  *********     **     ** *** ** 
 **     **  **     **  **     **     **     **     ** 
 **     **  **     **  **     **     **     **     ** 
 **     **   *******   **     **     **     **     ** 
Powered by Phorum.