Autor: Gizmo_CZ

Zdravím příznivce „lehkých“ úprav svých miláčků!

Již delší dobu si pohrávám s myšlenkou jak zvelebit vnitřní prostor auta v poměru cena/vzhled?
Zhlédl jsem množství čalounických prací a popravdě řečeno, auto se pak stane naprosto něčím jiným a vypadá opravdu krásně. (ovšem zde jsme s cenou naprosto někde jinde! Cena takové „úpravy“ se pohybuje cca někde kolem 10-50tis dle použitých materiálů a množství práce)

Já měl ovšem za cíl naprosto něco jiného: obnovit interiér, který byl zničený 13letým provozem vozidla, které v posledních měsících bylo využíváno i k mé přestavbě panelového domu (itongy, cement, malta, nepořádek z bytu atd…) která zanechala na střeše i bočních plastech přes všechnu mou opatrnost notné stopy špíny a škrábanců na plastech a střeše. O zatékání do vozu přes střechu a mapách s toho objevených ani nemluvě! (Návod na opravu bude následovat co nejdříve a bude navazovat na tento, neboť je zde popsána demontáž střešního obložení.)

Trošku předběhnu a rovnou Vám sdělím kompletní cenu, na kterou mě tato „sranda“ vyšla:

Koberec 49Kč/1m = 588Kč


3x lepidlo (169Kč/1kg) = 507Kč = 1095Kč celkem

Musíte uznat, že za takovou cenu nemůžeme čekat zázraky! Celkový dojem s toho je ale daleko lepší, než s původních podřených plastů a špinavé střechy. Dokonce je zde i celkem dost patrné odhlučnění (záleží ovšem na použitém potahovém materiálu (čím hrubší tím lepší odhlučnění, ale o to horší zpracovatelnost) Já tedy použil pogumovaný koberec o tloušťce cca 2mm + 0.2mm guma a s toho budu zde také vycházet. Pokud použijete jiný materiál (koženku, silnější koberec, atd…) postup bude samozřejmě trochu jiný!

Jdeme na demontáž:
Střechu jako takovou drží pouze 12 šroubů (sluneční clony 6x šroub, 3x madla 6x šroub) 3 prostřední umělohmotné cvoky, 4 umělohmotné krytky pro montáž síťky, postranní boční plasty a nakonec okraje těsnění dveří (neoddělává se pouze, se odchlípne jeho vnitřní část!) nezapomenout na stropní světla. Myslím si, že oddělat tyto díly není problém, ovšem kde jsem docela narazil, byly ony umělohmotné krytky pro montáž síťky! Abyste je vytáhly, musíte vytlačit z druhé vnitřní strany umělohmotné kolíčky, které slouží jako „klínky“ a jsou umístněné přímo uprostřed paciček pro jejich roztažení – nedejte se zmást, že nejsou vidět!! Opravdu tam jsou! Foto bohužel nemám.


Boční díry, které kryjí ony plastové krytky pro montáž síťky



Díra po umělohmotném cvoku uprostřed střechy,



a umělohmotný cvok co jí drží (stačí štípací kleště, jimi ho podebrat a vytáhnout)



Přední plast (drží ho pouze 1x šroub a 2x cvoky



Kovové cvoky předního plastu (tyto cvoky jsou i na zadních plast. dílech (převážně na těch horních)



Madla (pozor! Přední madlo nelze zaměnit se zadním! Má jinak rozmístněné montážní uchycení a nemá plast pod ním.

Co se zadních plastů týče:


Horní prostřední lišta u 5 dveří drží pouze 3 cvoky a boční okenní plasty





Boční okenní plast je přidělán cvoky 3x šroubem a držákem bezpečnostního pásu.

Spodní boční plasty drží pouze 8x umělohmotné klipsy. (verze bez zadní rolety) Nákladovou lištu jsem nepotahoval (došlo lepidlo) jinak 3x šroub.

Tak, vše máme rozděláno. Zde doporučuji umýt vnitřek vozu do prachu, který se nahromadil pod plasty. Plasty umýt teplou vodou se saponátem a tím je odmastit (nebo tech benzín.)
Vystřihnout si cca tvar dílu, který budeme polepovat + přidat tak 10cm s každé strany. Pokud je díl více různě zprohýbaný přidat raději více, nebo ho raději lepit s více dílů.



Co se potahování spodních plastů týče, jsou celkem v pohodě. Vystřihnout přibližný tvar natřít obě lepené plochy lepidlem, dle návodu lepidla nechat zavadnout (bohatě stačí 2-3min!) a přiložit, přitlačit, nechat zaschnout a poté ostrým nožem oříznout – hotovo.




Problém jsou ovšem plasty kolem zadních oken. Doporučuji tyto plasty potahovat ze dvou dílů. Hrany jsem díky použitému hrubšímu koberci, který není moc tvárný vždy nařízl, a vzniklý klín dolepil vystřiženým klínem z koberce. Vzniklý spoj jde dle použitého materiálu zamaskovat použitím kartáčku. Přebytečné lepidlo z koberce lze bez následků odstranit Acetonem.


Pozor na to, abyste nedaly moc lepidla! Pak byste dopadly jako já!
U bočních plastů musíme vyříznout a nařezat vnitřek pro okna. Je to práce a trpělivost je zde na místě! Musíte si uvědomit, že jak nalepíte koberec na plast, nejde již oddělat bez toho, abyste strhly lepidlo z plastu! (na koberci přeci jen drží lépe) Po zaschnutí lepidla (já to nechal do druhého dne) můžeme zbylý materiál ořezat ostrým nožem (musí být opravdu ostrý! Čím ostří tím to bude vypadat lépe!)

Tím bychom aspoň zhruba měly hotové boční plasty. Střecha je případ sám pro sebe. Jde ale docela dobře – lépe než ty boční plasty kolem oken!



Když navlhčíte střechu vodou, odlepíte původní potahovou látku docela lehce od molitanu.



Oddělat kovový rámeček světla je jednoduché



Za pomocí štětce jsem nanesl na suchou střechu doprostřed lepidlo



to samé na koberec...

Přilepil jsem nejprve prostředek a pokračoval od středu směrem do stran. Nejdůležitější je dávat lepidla tak akorát! Nelekněte se, že se začnou dělat na jinak hladce přilepené ploše bubliny a začne se koberec„krabatit“. Jak bude lepidlo postupně schnout koberec se sám opět natáhne. (něco na styl toho, když venku prší a Vám se doma vyboulí koberec a pak opět splaskne) Postupovat pomalu, nechat vždy lepidlo zavadnout přilepit kousek a zase dále… až ke krajům.



Přidělat kovový rámeček světla.

Po kompletním zaschnutí ořezat zbytek koberce přesně podle podkladu střechy! Její okraje se cca 0.5mm schovají pod platy a pod těsnění dveří tak případné chybky na krajích nebudou vidět.



Kompletně hotová střecha – povedla se!!

No a teď už zbývá pouze vyřezat otvory pro světla a díry pro umělohmotné cvoky. Montáž je si myslím zbytečné popisovat.
Jen upozorním: nejprve dát střechu, poté teprve madla, clony, plasty a pomocí plochého šroubováku zasunout střechu pod těsnění dveří. Namontovat spodní boční zadní plasty zadní prostřední horní plast a poté až boční horní plasty oken.

Zadní páté dveře jsem zatím nepolepoval, neboť mi došlo lepidlo. To udělám z měsíc při pokusu o promazání zadního motorku stěrače a opravě nefunkčního osvícení SPZ ?

Zde je výsledek 2denní práce:












No až na těch pár zádrhelů (dělal jsem to poprvé) si troufám tvrdit, že se mi to „povedlo“. Nemyslíte??

S pozdravem a přáním mnoha kilometrů bez nehod a poruch
Gizmo_CZ

PS: kdybych použil koženku, výsledek by byl daleko lepší a i vzhledově někde jinde! Nehledě na to, že když použijete koženku (třeba Dolaro -160Kč za 1 běžný metr šíře 1.4m) Můžete jí krásně tvarovat horkovzdušnou pistolí! Výsledek poté opravdu stojí zato! Ovšem to nebyl můj cíl! Snad příště? Až bude „nové“ auto.

PSS: omlouvám se za gramatiku (:D