Autor: Topas
Astra Caravan, x16sz, 1995

Diagnostika MIDu

 

Základním předpokladem je mít správně provedenou drátovačku s vyvedeným kablíkem od pinu 15 konektoru X20. Tento kablík by se měl připojit na diagnostický konektor X13 na pin D. Jelikož auta původně bez palubního počítače nemají v pinu D potřebný kontakt (pin D je prázdný), je tento kablík zatím nikam nezapojený (pozor na možný zkrat). Pokud jej připojíte na kostru auta a zapnete zapalování, rozběhne se vám selftest MIDu. Tento selftest je 5-ti stupňový (DIAG 1 až DIAG 5) a mezi jednotlivými stupni se přepíná pomocí tlačítka S (SET). Pokud chcete režim diagnostiky opustit, stačí vypnout zapalování a odpojit kablík od kostry. Nyní popíšu, co jednotlivé režimy znamenají:

  

DIAG 1:

Nejprve 3x zabliká kód „d12“ a potom se vypisují jednotlivé chyby uložené v paměti MIDu (např. „ERROR 167“). Pokud žádná chyba není uložena, objeví se „ERROR ---„. Pro výmaz chyb z paměti stačí stisknout na cca 3 s tlačítko R (RESET).

 

 

Chybové kódy MIDu:

51              - porucha EEPROM

52              – porucha EEPROM

55              – porucha vnitřního A/D převodníku

121            – porucha na sběrnici mezi rádiem a MIDem

122            – spálená pojistka brzdových světel nebo přerušený obvod

167            – plovák v nádrži paliva - spojení se zemí

168            – plovák v nádrži paliva - spojení s +Ubat nebo přerušený obvod

169            - čidlo vnější teploty – spojení se zemí

171            - čidlo vnější teploty – spojení s +Ubat nebo přerušený obvod

173            - výstup z ECU se signálem o spotřebě – spojení se zemí

  

DIAG 2:

Zatím jsem nezjistil, co znamená. Pokud někdo ví, budu rád když se mi ozve.

  

DIAG 3:

V tomto režimu se kontroluje funkce obou tlačítek na levé straně MIDu. Při stisku horního tlačítka se na první pozici displeje rozsvítí „+“, při stisku spodního tlačítka se „+“ rozsvítí na druhé pozici.

    

 

 DIAG 4:

V tomto režimu se kontroluje funkčnost všech segmentů displeje. Stiskem tlačítka R (RESET) rozsvítíte všechny segmenty, uvolněním tlačítka všechny segmenty zhasnete.

    

 

 DIAG 5:

Tento režim slouží k parametrizování MIDu podle skutečného obsahu palivové nádrže. MID počítá předpokládaný dojezd z obsahu paliva v nádrži a z průměrné spotřeby za posledních 20-30 km. Může se ovšem stát, že palivová nádrž je různě promáčknutá dovnitř (jízda v kolejích na polních cestách). Navíc je tu rozdíl mezi obsahem palivové nádrže u hatchbacku (52 l) a u caravanu (50 l). Proto je tu možnost v určitém rozmezí korigovat skutečný obsah nádrže.

Když se tedy tlačítkem S (SET) proklikáte až k nápisu „DIAG 5“, stiskněte horní tlačítko na MIDu a uvidíte asi toto:

  nebo třeba

 

Nápis „A:-2,0“ je právě ona nastavená korekce. Postupným stisknutím horního tlačítka na MIDu lze měnit tuto hodnotu od –3,0 po +3,0 l v krocích po 0,5 l. Pokud chcete zadanou hodnotu uložit do paměti, stiskněte tlačítko R (RESET). Objeví se vám symbol „P“, který značí, že hodnota byla přeprogramována:

 

 

Na předchozích obrázcích bylo vidět, že se změnou korekce o 1 l se okamžitě změnil předpokládaný dojezd v horním řádku o 10 km, což odpovídá spotřebě 10 l/100 km.

Pokračováním kalibrace MIDu v režimu DIAG 5 je pak určení okamžiku, od kterého MID počítá předpokládaný dojezd s pevnou spotřebou 10 l/100 km (to proto, že pokud je v nádrži méně paliva než asi 12 l, tak dochází k velkému kolísání hladiny při jízdě - šplouchání). To se provádí buď tím, že do nádrže se naleje přesně 12 l benzínu (což může být obtížné) nebo se odpojí čidlo v nádrži (plovák) a na jeho místo se připojí přesný rezistor s hodnotou 120 Ω.

Když se tedy po startu diagnostiky tlačítkem S (SET) proklikáte až k nápisu „DIAG 5“, stiskněte spodní tlačítko na MIDu a uvidíte toto:

 

 

dalším stisknutím tlačítka S (SET) pak přepínáte mezi 12 l a 120 Ω:

 

 

POZOR – pokud v tomto okamžiku stisknete tlačítko R (RESET), tak MID si vezme okamžitou hodnotu, kterou naměří na svém vstupu, jako referenční a přeprogramuje se podle ní. Pokud tedy je v tomto okamžiku v nádrži jiné množství paliva, než 12 l anebo je připojen jiný odpor, než 120 Ω, tak se můžete rozloučit s funkcí „PŘEDPOKLÁDANÝ DOJEZD“.

 

PS – tento popis vychází z mých pokusů a určitě není kompletní. Pokud byste věděli o dalších funkcích diagnostiky MIDu, dejte mi vědět na můj mail „xmark@seznam.cz“.