Autor : Standa


Oprava motorku zadního stěrače

Dlouho jsem přemýšlel, jestli má význam psát návod na takto celkem triviální záležitost, ale nakonec jsem usoudil, že to může spoustě z nás pomoct celkem levně vyřešit tento problém, nebo alespoň před případnou opravou problém osvětlit.

Stalo se vám, že zadní stěrač vypověděl službu? Pojistka je v pořádku, spínač pod volantem také, ale přesto stěrač neběží? Pokud zasáhnete včas, je ještě šance probudit ho opět k životu. Nejčastější problém bývá v zatuhlé hřídelce k ramínku stěrače, což má na svědomí zatékající voda mezi hliníkové pouzdro a samotnou chromovanou hřídelku v převodovce. Jestli že budeme motorek i přes to trápit a snažit se ho samovolně rozhýbat, může dojit k připečení uhlíků ke komutátoru rotoru v lepším případě a k vypálení celé kotvy v horším případě.

Pro ilustraci jsem použil motorek zadního stěrače z Astry, ale stejný postup je vyzkoušen i na Kadettu, Corse A a dovolím si tvrdit, že funguje i na dalších typech.

Zadni sterac
Umisteni v kufru

A nyní k samotné opravě. Sundáme zadního stěrač z hřídelky, tepecírunk na pátých (třetích) dveří a demontujeme motorek. V tuto chvíli nastříkáme na hřídelku olej, např. WD-40 a necháme ho zatékat do hliníkového pouzdra kvůli snadnější demontáži.

K vytažení hřídelky je nutné odvrtat nýty, resp. jen jejich hlavičky, kterými je připevněn kryt převodu a to nejlépe vrtákem o průměru 6-8mm.

Odvrtane nyty

Po odvrtání a ještě před sejmutím krytu si v místě původních nýtů rovnou vyvrtáme díry na vhodné šrouby M3 (vrták 2,4 - 2,5), nebo M4 (vrták 3,2 - 3,4). Tento postup je vhodný z důvodu, že by v případe vrtání se sejmutým krytem mohly do převodu namazaných vazelínou napadat piliny a špony, které by mohli způsobit pozdější zadření, nebo zničení převodů.

Sejmeme kryt, vyjmeme převody a našroubujeme na osičku matku M8 přes kterou ji začneme opatrně vyklepávat (bez matky by došlo k deformaci závitu), samozřejmě za stálého mírného pootáčení a promazávání.

Odkryty prevod Orezla hridelka

Orezlý kus hřídelky hladce obrousíme nejlépe až na čisté železo a pouzdro v hliníku vyčistíme (např. opakovaným protahováním hadříku namočeného v benzínu atd.). Po důkladném vyčištění obou částí promažeme vazelínou (např. pro vodní čerpadla, dřív označovaná jako A4) hřídelku a také pouzdro a můžeme se pustit do zpětné montáže.

Prevod, hridelka, vicko Zašroubovane vicko

V samotném závěru operace jsem ještě navlékl na konec hřídelky gumový kroužek (např. přístrojová průchodka na kabel, nebo upravena gumová nožička) kvůli omezení dalšího možného zatékání.

Celek A nyní už nezbývá nic jiného, než tohle všechno zase zadělat zpět do auta :-)