Autor : Gizmo_CZ
Doplnil : Pavel321

Návod na opravu serva - Astra F

Jelikož návod, který je na zdejším serveru je dost "sparťanský", rozhodl jsem se, že se podělím o své zkušenosti s opravou této součástky.

Servo v autorizovaném servisu stojí cca 15.000Kč což je dost neúnosná částka za to, že z 95% na této součástce odchází pouze ložisko, které stojí cca 70Kč. Na vrakovišti lze servo sehnat za cca 5.000Kč (o "záruce", nebo jistotě, že bude fungovat raději pomlčím - ale záleží na vrakovišti)

Cena za opravu "vlastní silou": 70Kč ložisko + 40Kč gufero + 100Kč půjčení lisu v servisu + nervy v kýblu (tedy aspoň moje :-) )

Výměna ložiska je práce pro zručnějšího opraváře a rozhodně se u ní neobejdete bez hydraulického lisu!! Tak hurá na to.

Pravidlo č. 1 žádné bouchání kladivem nebo nahřívání čehokoliv!!

Co budeme potřebovat :

 
HYDRAULICKÝ LIS - odstranění a opětovné nasunutí řemenice + po montáži zatlačení vnitřku serva a jeho zajištění sponou ( lis třeba v autoservisu)
Nové ložisko - rozměr 40*17*12 klasika kuličkové třeba (2RSH 6203) nebo mnou použité 2RSE 6203 (rozdíl E/H není podstatný)
Nové gufero - rozměr 19*36*7 (7mm je výška gufera kterou je třeba zbrousit na 6mm! (stačí střední brusný papír + gumu před broušením uříznout žiletkou) brousit na rovném podkladu!


Jestli jsme sehnali potřebné díly, je zapotřebí nejprve servo dobře očistit od všech nečistot! Přeci jen mít v něm poté kousky barvy či špíny by nebylo to pravé!

Servo položíme na řemenici a opatrně (třeba plochým šroubovákem) odstraníme pojistnou sponu na jeho zadní straně.



Abychom vytáhli víko s vnitřním ložiskem, je dobré si "obrousit" střední výlisek (pro použití kleští-klíče) Za tento výstupek poté při střídavém pootáčení (cca v rozmezí 10o na obě strany - NÉ KROUCENÍ DOKOLA!!!) a vytahování směrem ven víko vytáhneme. (drží ho gumové těsnění)

Nemusíme se bát, že na nás něco "vystřelí", ale dáváme pozor, aby se nám dovnitř serva nedostala hrubá nečistota.

Poté servo kompletně odstojíme (pozor na první gumový těsnící kroužek - nutno jej nejprve odstranit) od celého vnitřku a poté stáhneme řemenici.



Řemenice je nalisována na osičce a je třeba jí stáhnout hydraulickým lisem. Nepokoušíme se řemenici sundat kladivem nebo dokonce nahřívat!!



Po odstranění řemenice kleštěmi odstraníme zajišťovací sponu zadřeného ložiska a z druhé strany vytlačíme pomocí lisu celou osičku i s ložiskem ven (dbáme zvýšené opatrnosti kvůli ohnutí osičky, neboť se vytlačuje za nejslabší část osičky!!) Jde to ale poměrně lehce.



Ložisko z osičky odstraníme lisem nebo mírnými poklepy na ložisko kladívkem. Osičku je dobré vyčistit (třeba jemný písek na nádobí) nesmí se na ní ale udělat rýhy! To by mělo za následek prosakování oleje.

Ložisko na osičku (osičku natřeme olejem pro snazší nasunutí ložiska) nasadíme a odpasujeme ho až na doraz k rozšíření osičky (je jedno jakou stranou bude ložisko nasazené, pokud nemá výrobcem stanovený směr otáčení - na ložisku by poté byla šipka směru)





Další je na řadě vyjmutí starého gufera ze serva (to nechám na vaší fantazii) Já to udělal kleštěmi. (Pozor nepoškodit vnitřek serva!)

Za další musíme zbrousit výšku nového gufera o 1mm. Bohatě stačí seříznout z okraje přebytečnou gumu žiletkou a poté "dobrousit" na rovné podložce smirkovým papírem zbytek. Soustruh netřeba.



Tak, a už se můžeme pustit do sestavování serva. Ještě jednou podotýkám, že je třeba zejména při montáži dbát zvýšené čistoty vnitřku serva!

Za prvé nasadíme nové zbroušené gufero. (zbroušenou stranou dovnitř) Gufero zatlačit (kladívko) až na doraz, aby bylo zároveň s vybráním v těle serva.



Namazat olejem vnitřek lože ložiska a vsunout ložisko s osičkou - zatlačit vše až na doraz třeba opět kladívkem - ale rovnoměrně a opět opatrně za vnější hranu ložiska! (ne za osičku!) Nakonec vše zajistit sponou.



Na hydraulickém lisu nalisovat řemenici.
Můj postup byl takový, že jsem položil řemenici na podstavec lisu (pozor, ať řemenici nenalisujete obráceně), na ní položil servo s osičkou a lis položil pístem na slabší vnitřní část osičky a tak jsem pomalu opatrně nalisoval zpět řemenici. (vlastně jsem zatlačil osičku do řemenice, ne řemenici do osičky!!)

Nepokoušejte se lisovat řemenici tím způsobem, že položíte na podstavec tělo serva, dáte řemenici na osičku a řemenici narazíte lisem na osičku!! Osička by zajela dovnitř serva o cca 1-2 mm a mohla by poškodit vnitřek serva, nehledě na to, že poté nezavřete servo víkem v kterém je malé ložisko pro osičku.

Vlastní sestavení vnitřku serva - pořadí součástek:
1. péro (je jedno jakou stranou)
2. černá podložka s otvory (čert ví jak to nazvat) namazat strany olejem
3. 2x kovové tyčinky
4. kovové tělo čerpadla (těmi třemi kulatými otvory směrem ven + ty dva velké otvory v podložce a v těle čerpadla musí na sebe pasovat!)
5. opatrně vložit čerpadlo s lopatkami
6. GUMOVÉ TĚSNĚNÍ (gumičku zapasovat do vybrání v těle serva) namazat olejem
7. vložit víko s ložiskem tak, aby zapadlo do dvou kovových tyčinek + otvory ve víku se musí krýt s otvory v kovovém těle čerpadla
8. opatrně zatlačit na víko (chce to lis, ale OPATRNĚ!!) a "vtlačit" víko dovnitř serva
9. zajistit kruhovou sponou

Hotovo

S přáním hodně zdaru, Gizmo_CZ




SESTAVENÍ SERVA A OBRÁZKOVÝ POSTUP
















Poznámky od Pavla321:

 Chci se podelit o nektere poznatky z teto opravy. Delal jsem ji podle navodu na opravu serva v navodech, ale pekne jsem pohorel. Jde o vymenu loziska a gufera, obe jsou v navodu popsany a spravne. Jde jen o postup, kterym rozebereme servo, ten v navodu se mi neosvedcil.
 1. Tak jak v navodu uvolnime kruhovou sponu vzadu na servu. Buhuzel se tam nerika jak a uz vubec tam neni, ze je po obvodu mala dirka, kterou se da perko krasne zvenku nadzvednout a nasledne vytahnout.
 2. Tady se mi osvedcilo stahnout 3 ramennym stahovakem remenici cerpadla, jde to pomerne dobre, pochopitelne pouzit odrezovac jako vzdy. Ramena stahovaku zaklesnout za remenici po obvodu a sroub stahovaku musi mit mensi prumer nez je otvor v remenici.
 3. Mirnymi poklepy na osku v miste ztazene remenice vyklepneme zadni vicko s loziskem. Tady je ten nejvetsi rozdil oproti navodu. Jde to snadno a ne jak je tam psano, kroutit vickem, to je k nicemu, me s nim neslo ani pohnout. Pozor pri vyklepnuti zadniho vicka, me to cele vypadlo a pak jsem se pekne nahledal tycinek a plisku, cili podlozit treba lavorem nebo vanickou, nebo proste tim, co je po ruce.
 4. Vyndat vnitrnosti podle navodu, s tim souhlasim, ale me uz vypadly driv.
 5. Sigrovkami stahnout pojistny krouzek loziska a lozisko vyrazit za uzky konec osky zevnitr. Jde to v pohode, zvlast peclivi si mohou podlozit na osicku kousek dreva.
 6. Vypacit simerink klestemi s plochymi celistmi nebo podobne.

Smontovani
 Pozor!!! v navodu a obrazove dokumentaci chybi kratky cep, tycinka, ktery fixuje spodni cast vnitrnosti (cast nad pruzinou a pod kolem s lopatkami) k telesu cerpadla, na obrazku je videt, ze je tam dirka, ale tycinka chybi, rovnez v popisu neni uvedena. Jinak je navod na smontovani dobry a presny. Jen podotykam, ze ja jsem napred vlozil simerink, pak zaklepal lozisko na osce, stejne jak je v navodu, pak dal sigrovku nad lozisko, ale potom zaklepal za zadni konec osicky torzo cerpadla do remenice, nasledovne slozil cerpadlo dle navodu.