Re: Správné startování dieselu
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 10.02.2009 21:03 Gizmo_CZ napsal(a):
------------------------------------------------------- > Ale já mám kombííka heč tak uber třeba o ty > zadní sedačky To vím, ale já myslel zepředu. ________________________________________ Raději pomalu autem, než rychle sanitkou Opel Astra F Caravan X17DTL=> Opel Astra G Caravan Y17DT=> ??? Luboš X17DTL Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 10.02.2009 21:06 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. Kurňa to si dám do profilu to se mě líbí . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 10.02.2009 21:44 Luboš: Copak že neviděl vaurienovo kočár. Hlavně ještě neviděl vauriena. Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená Re: Správné startování dieselu
Autor: jjirka (IP zapsáno)
Datum: 13.12.2009 17:54 Čau všem, rád bych se zeptal na startování Astry 1.7 TD. Dnes po dni a půl stání při -6 jsem nažhavil, po zhasnutí otočil klíčkem a nastartoval. Chytlo to sice do sekundy, zakolísalo a pak běželo normálně, ale startér to točil velmi velmi ztuha (jako při vybité baterce). Ta je OK a zkoušel jsem to i po jejím nabití. Naftový filtr je nový, svíčky skoro nové a palivo snad kvalitní. Olej (15W-40) je tam 11 měsíců, budu ho měnit. Kde by mohl být problém? Ve ztuhlém oleji? Špatný startér? Nebylo by lepší ho měnit před zimou? Nebo startovat s plným plynem? Když jezdím každý den, tak OK. Jakmile ale příjdou silnější mrazy a stojí to déle, tak startér točí dost ztuha. Jak na to? Re: Správné startování dieselu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 13.12.2009 18:47 jjirka:
Tak na startování motoru má vliv: 1) ztuhlý olej v motoru 2) pokud nevymáčkneš spojku, tak i ztuhlý olej v převodovce 3) špatný kontakt přívodních kabelů ke startéru (hlavně zemění motoru) 4) a pak samozřejmě načnutý startér (v něm může být docela dost chyb) 5) v extrémním případě i nějaké přidřené ložisko apod. 6) baterka je ve špatném stavu - ne, že byses o ní nestaral, ale v rámci stárnutí desek vevnitř vzrůstá vnitřní odpor baterie a ta pak není schopna dodat dostatečný startovací proud - toto nezlepší ani její nabití(de fakto baterie stárnutím ztrácí schopnost se plně dobít) a navíc ještě jak je podchlazená, opeět dochází ke snížení max. proudu 7) máš tam baterku, která je slabší a nedá sama o sobě dostatečný proud - do tohohle auta +- 74Ah Osobně bych to šacoval buď na umírající baterii nebo pomalu odcházející startér... Re: Správné startování dieselu
Autor: jjirka (IP zapsáno)
Datum: 13.12.2009 19:29 to JardaGSI:
Díky za výčet . Předpokládám, že se ztuhlým olejem asi nic nenadělám. S vymáčknutou spojkou startuji. Kontakty jsem čistil. Baterka tam je 74Ah 2 roky, ale na zátěžovém testu OK. Vypadá to skoro na kombinaci..ztuhlý olej, načnutý startér, podchlazená baterka.. A u toho startéru je normální, že se to projevuje jenom při mrazech? Copak startér "zamrzá"? Ale stejně, startér v mrazu nikdy nebude točit tak rychle jako v létě, že ? Re: Správné startování dieselu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 13.12.2009 20:40 jirka:
Tak startér sám o sobě, pokud je v dobré kondici, by měl točit stejně za jakékoliv teploty - je to v podstatě stejnosměrný motor. Ovšem, pokud je vsazen do systému, kde na něj působí vnější odporové síly jejichž velikost je více či méně závislá na teplotě (zatuhlý olej, setrvačné hmoty kliky a pístů resp. všech pohyblivých elementů, odpor klínový řemenů, alternátor, servopumpa, vstřikovací čerpadlo se zatuhlou naftou atd.) musí uplatnit svou výkonovou rezervu, aby dané odpory přemohl. No a tady je kámen úrazu. Pokud není v dobré kondici (opálené uhlíky, vychozený komutátor, napadaný bordel mezi kotvou a rotorem, zarezlá kluzná ložiska rotoru, opálené kontakty u vysouvací cívky atd.), stane se právě, že výkonová rezerva se spotřebuje na překonání těchto vnitřních odporů resp. v důsledku nedostatečného vybuzení ani žádná rezerva není a startér taktak otáčí motorem - až se mu právě povede uvést do pohybu setrvačné hmoty a trochu "promixovat" olej - proto začne sotva kuckat a po vteřině už motorem točí docela solidně. No a ten mráz vytváří podružný efekt - vše kolem motoru je zatuhlé a tvoří tak startéru větší odpor. A HLAVNĚ je velice zrádný pro baterku. V té při nižší teplotě probíhají elektrochemické děje na deskách pomaleji = v daném časovém okamžiku se dokáže uvolnit menší množství energie = výkonová rezerva startéru opět dostane na prdel ... Ono jen tak pro zajímavost - představ si: baterka je přes noc v mrazáku, kde je -10°C, vybíjí se konstantním proudem cca 20mA (autorádio+centrál+pamet BC), ráno dostane cca na 10 - 15s proudový vybíjecí šok kolem cca 40 - 60A (žhavení+vyhřívání palivového filtru + třeba větrník na okno) a ihned potom se na ní udělá zátěžák (startování) - no a pak se ta křivka porovná s křivkou, kterou dostaneš za pokojový teploty, při který se to zkouší v servise - rozdíl v maximálním proudu bude kolem 20% při těch -10°C a kolem 40% při -25°C (u nové 100% nabité baterie). No a pokud máš 2 roky starou baterku, je možné, že už prostě holka snáší tyhle zimní proudový šoky hůř a hůř. Jen tak pro zajímavost, co máš za značku baterie? Re: Správné startování dieselu
Autor: jjirka (IP zapsáno)
Datum: 13.12.2009 21:37 Tak se to nějak chovalo, po prvním otočení klíčkem se startér ztuha roztočil, zakuckalo to, pak jakoby to chtělo chcípnout a pak už motor naběhl, to vše do cca sekundy. Baterka je obyč Akustar. S tím zátěžákem máš pravdu, to mě nenapadlo. Baterku bych měl prvně vyloučit. Takže ideální udělat zátěžák za mrazu. Vzpomínám si dobře? Měřit napětí na svorkách a během startování nesmí jít napětí pod 11V, resp. pod cca 10V? Alespoň v podmínkách, jaké mám Re: Správné startování dieselu
Autor: jjirka (IP zapsáno)
Datum: 14.12.2009 20:04 Odpovím si sám. Přeměřil jsem ji při zátěži v mrazu. V klidu měla 12,5V - při žhavení 11V - při startu krátkodobě 9,25V. Všiml jsem si lehkého bílého povlaku na deskách, někde jenom jako skrvny. Dal jsem ji na nabíječku a i přes včerejší 2x130km jízdu mě baterku dobíjí. Způsobil jsem si to sám. Sice preventivně dobíjím 2x za zimu a 1x v létě, ale obyč nabíječkou. Na 100% kapacity už ji nenabiju. Dobíjení v autě mám kolem 13,8V. Jezdím hodně krátké jízdy, v týdnu denně 2x5-15 km, o víkendu potom delší trasy, někdy vůbec. Jak se mám o ní starat lépe ? Asi začnu lepší nabíječkou a častějším dobíjením
to JardaGSI: Díky za rady ohledně startéru, určitě se hodí Re: Správné startování dieselu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 14.12.2009 20:24 jirka:
Hele, baterky stárnou... S tim nic neuděláš...Pokud s ní opravdu jenom tak pocukáváš, sem tam jí připoj na nabíječku... A doporučuju z vlastní zkušenosti Varta Silver dynamic a vůbec varty obecně...držej mi spolehlivě a dlouho jak v autě tak na motorkách... Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2010 21:27 Tak došlo i na mě - po potkání motor mě motor strašně blbě chytá (teplý nebo když je venku kolem + 2 nebo 5°C ale chytne na drc!)- v servisu prej že to chce poštelovat předvstřik - ale proč říkám s,i když jen přeskočil rozvoďák a dělala se komplet nová hlava a s čerpadlem se nehýbalo??
Teď jak je -10,15°C tak auto nechtytne.. točí max 3x po cca 4s a baterie je KO.. Tak si myslím, jelikož je baterka homemade Experion a má 5 let za sebou, že před sebou má tak maximálně "sběrnej dvůr" a reciklaci :-) co vy na to? Mohlo by to být baterkou?? Žhavící svíčky jsou nové - všechny. Vybranou mám VARTA řady BLUE dynamic, 12V 74 Ah, pravá Startovací proud: 680 A Délka: 278 mm Šířka: 175 mm Výška: 190 mm Cena 2650,- Kč s DPH . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 03.01.2010 22:13 Gizmo:
Hele, jaks to popsal, tak to vypada na baterku ... A ta cos napsal je dobra ... Re: Správné startování dieselu
Autor: Milda (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2010 05:18 Baterku nedávej do sběrného dvora, ale do výkupny surovin, nějaká korunka za ni bude. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2010 08:07 Děkuju za názory, dneska udělám autu další "radost". Škoda, že nebude vzájemná! Už by těch investic mohlo stačit... . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2010 11:36 Technický dotaz!!:
Co říkáte na baterie značky Starline?? jde samozřejmě o cenu! Starline 7OAh 680 startovací proud je za 2000kč s DPH což je rozdíl oproti VARTĚ nezanedbatelných 650kč s tím, že na Vartu jsou 2roky záruky a na Starline 3 roky! . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: m.artty (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2010 11:44 Gizmo_CZ: já měl baterii Starline v Golfovi, byla tam asi 2 roky, teď jí mám v Kadettu a žádnej problém jsem nezaznamenal... ------------------------------------------------------- '86 Opel Kadett GLS 5 dv. hatchback (C18NE) '88 Opel Kadett GSI cabrio (C20NE) '00 Opel Omega 2,5 TD (X25DT) Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 04.01.2010 11:58 OK asi rozhodne to, že je levnější,obchod je hned za barákem a záruka je o 1 rok delší.
vartu nikdo nemá a musela by se objednat přes net = složitější případná reklamace a taky jen 2 roky záruky... díky . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) Re: Správné startování dieselu
Autor: Gizmo_CZ (IP zapsáno)
Datum: 06.01.2010 07:42 baterka koupena 2090Kč Starline 74Ah 680A 3 roky záruka.
Auto startuje na drc! A to doslova! . Opel Astra F Caravan X17DTL r.v.95 Promiň jsem "chudší duchem" pomalu mě to myslí. :-) |