Kapacita a startovaci proud
Autor: MarekN (IP zapsáno)
Datum: 31.03.2008 23:17 Ahoj kluci, mam maly dotaz, za ktery me asi zabijete, ale snazim se pochopit princip elektriky v aute. Mam baterku 55Ah se start. proudem 370A. Blbym prikladem-zhavim 8sec (cca 20A) a 4sec tocim starterem (cca 140A) na roztoceni 1,7kW, to cele 5x za sebou a baterka po minute nejspis bude mrtva. Proc, kdyz "teoreticky" bych mel s necelymi 140A (a trebas skutecnou kapacitou 35Ah) vydrzet cca 15 minut? Pokud klesa kapacita, klesa i realny start. proud nebo je stale stejny (resp. ovlivnen hustotou a teplotou)? Mohl bych tedy pak baterii o 20Ah teoreticky vytizit na umerny cca 150A start. proud a znicit ji? Hlavne me prosim nezabijte, studoval jsem zaklady do ted a kazdy nekdy zacina ne. Dik Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 31.03.2008 23:42 Zajímavé úvahy. Neodpovím Ti, nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Každopádně si dovolím jednu korekci k Tvému dotazu. Počítej s tím, že během startování ještě žhavíš. On ten akumulátor nebude po minutě vybitý, jen již nebude mít dostatečně velké napětí a tudíž nebude možné dosáhnout v obvodu tak velký proud. Když zagooglíš po charakteristice olověného akumulátoru, určitě něco najdeš. Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 01.04.2008 10:03 1) asi máš diesel, na který je použita baterie min. 66 Ah
2) v jakém stavu máš žhavičky 3) moje stará baterie i v létě, pokud jsem žhavil, pořád točila a motor chytl až pochvíli, po výměně baterie točí jak o život, naskočí okamžitě. Ale žhavím po dobu svítící kontrolky (asi 5-8 sec.), potom ještě asi 8 sec. a naskočí okamžitě. ________________________________________ Raději pomalu autem, než rychle sanitkou Opel Astra F Caravan X17DTL=> Opel Astra G Caravan Y17DT=> ??? Luboš X17DTL Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: MarekN (IP zapsáno)
Datum: 01.04.2008 11:13 Lubosi díky, na autě to mam v poradku. Tamto jsem udal jen pro priklad, jsou to spis jen uvahy. Dostal jsem se k tomu tak, ze moje orig. baterka 60Ah 620A slouzila pres 10 let, za to 5 let stara Akuma 55Ah v jine i me Astre sotva vydrzela 4 dny, ale presto se na nabijecce nabijela 10 hodin 2A, ta moje jen cca 2 hod 2A - zkratka obe byly v haji a na zatezovem teste by propadly okamzite. Ale ten podstatny rozdil mezi nimi (stari, hodnoty, nabijeni, hustota v Akume) me prekvapil, cekal bych, ze z techto dvou vydrzi dele Akuma, a tak jsem se dostal k podobnym uvaham, vypoctum, ovlivnujicim faktorum, teorii.. V noci jsem tu nastudoval jeste nejake skvele prispevky od Radima a vygooglil info, spis teorii. Mozna nekdo rekne, ze to sem nepatri a mozna ma i pravdu. Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: lojzinac (IP zapsáno)
Datum: 07.04.2008 06:43 Pánové, jakým způsobem změřím okamžitý odběr? Mám doma digitální multimetr, napětí jsem si změřil, ale nevím jak na proud. Mám totiž problém v tom, že když nabiji baterku nabíječkou, tak jezdím tak 14 dní krátké trasy a po 14 dnech už ráno nenastartuji. Baterka to neutočí. Pak dám baterku na nabíječku a opět funguje. Alternátor dává 13.8 V. Nevím, jestli mi někde při vypnutém klíčku "neutíká elektrika z baterky", proto bych si chtěl změřit okamžitý odběr. Kolik by asi měl být u mého motoru? Baterka je stará 4 roky, 74 Ah.
Děkuji za odpověď Opel Astra F, 1,7 TD, X 17 TDL, r.v. 1997, sedan Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 07.04.2008 06:55 Rozpojis (+) z baterky a mezi vlozis ampermetr (multimetr prepnuty a prekolikovany na mereni proudu). Nezapomen zacit merit od nejvyssiho rozsahu. Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: lojzinac (IP zapsáno)
Datum: 07.04.2008 06:55 Jak změřit jsem už našel, každopádně díky. Opel Astra F, 1,7 TD, X 17 TDL, r.v. 1997, sedan Re: Kapacita a startovaci proud
Autor: mikeš (IP zapsáno)
Datum: 08.04.2008 19:13 lojzinac: Jen tak orientačně, kolik jsi naměřil klidový odběr? |