www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
1. Obecné :  Technická poradna   názory, rady, dotazy 
Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Vladidmír (IP zapsáno)
Datum: 24.09.2008 12:52

Dobrý den,

zeptám se jen tak pro zasmání, jako absolutní laik. /Takže se to týka obecen-ne jen Oplika/. Mám Opel Asta TD 1.7 /1995/.....neustálé potíže s unikem oleje. To se zdá být vyřešeno přetesněním olej. vany orig. Opel silikonem...jen na jednom místě je zanedbatel. proplívání. A proč píšu do rubriky obecené? Chci se zepta, zda i to, jakým stylem člověk jezdí má vliv i na spotřebu oleje? .Přesto, že mechanický unik už je oprot dřívějšku minimál. dnes jsem měřil a zase tam je nějaký úbytek szhruba dcl/1000km.. Jsem si vědom toho, že poslední dobou, jelikož jsem neustále spěchcal, jsem jezdil při sepnutém turbu nad 120km/h...nekdy sem tomu dal po dloulhé době i zahuli 130-150km/h..:-) Mechanik mi dycky tvrdil, že "motor-turbo" si dycky neco veme a at to přetěsnění neberu jako že už mi nikdy nic neubyde:-) Jinak jsem děsně kultivovaný šofér a jezdím spíše "výletními" rychlostmi maxim100km/h :-) Je tedy i spotřeba oleje přímo umerná zpusobu jízdy? Díky za odpoved na banální dotaz.

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: viktor (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 14:00

turbo trochu môže zobrať, a aj všeobecne medzi výmenami oleja, cca. 10tis km je úbytok oleja max. do 1liter v pohode, ak sa nemýlim tak aj ryska je robená tak že medzi max a min je 1l, možno niekedy len 0,5, každý motor má nejakú možno len minimálnu spotrebu oleja, turbo motor môže zobrať trochu viac, skontroluj vzduchové potrubie od turba či z vnútra nie je mastné od oleja

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Radim_17D (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 14:30

Řekl bych, že z principu, čím víc motor vytáčíš, tím víc oleje ti sežere.
1dcl/1000km mi na tak starý motor ale přijde celkem v pohodě.
Samozřejmě záleží i na viskozitě oleje - čím řidší, tím víc ho to sežere.

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Vladimír 0101 (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 16:22

na témaoleje jsem si čet nejaké příspěvky i jinde stejne nevím pro jaký se rozhodnout.....5w.....na zimu lepší....ale zas prý řidšíí?:-) Já používám Global 5w40 gold....nejakej belgickej....jelikož když jsem tam měl 10w40 kterej byl dražžší dokonce než tento 5w40, tak jsme si řek....kvalitnější olej za stejnou neli nižší cenu neva...a prodejce náhradních dílů se díval do nejakého katalogu aže se nemám bát...že prej mám stejne předepsanej 5w40....ale zas pokud by ten unik byl způsobený i řídkostí oleje...tak co ted? vrátit se na 10w40...nebo jen zkusit u toho 5w40 jiný typ oleje-výrobek? Máte zkušenosti s tím Globalem? není to nejakej shit? 1litr kupuji za 200,- Když mi dával mechanik 10w40...byl i dražší kolem 350kč....no já myslel hlavně na auto. Myslel jsem že mi tprospěje kvalitnější olej...ale je možné že třeba nekvalit. syntetika je to samé co polosyntetika:-)?....

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 17:10

Vladimire, o olejich tady bylo napsano spousta prispevku, staci jen hledat. Kazdopadne plna syntetika znamena pro Tvuj motor vrazdu a to vzhledem k jeho stari.
On i 5W-40 je zbytecnost, na nase klimaticke podminky staci bohate 10W-40. Na vyrobci az tak nezalezi, dneska jsou oleje o dost kvalitnejsi nez v roce 1995, kdy byl Tvuj motor vyroben. Dulezite je pouze dodrzet pozadovanou specifikaci.

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 17:11

Jinak na kratke trasy se studenym motorem musis pocitat se zvysenou spotrebou.

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 18:15

Vláďa:
Ahoj!
Jen bych doplnil, že určitě neplatí čím menší viskozita, tím kvalitnější olej!!!!!
Samotná viskozita nemá prakticky na kvalitu oleje vliv - neplést s pojmem dynamická resp. kinematická viskozita oleje, což už je jeden z hlavních sledovaných kvalitativních parametrů winking smiley...samotná viskozita spíše určuje teplotní rozsah použití oleje - bod tečení apod. a samozřejmě potom řidší oleje se používají pro vysokootáčkové motry atd.
Tvůj motor je konstruován na určitou viskozitu oleje(na ní je dimenzován i motor - mazací kanály atd.) a v této viskozitní třídě pak nalezneš víc olejů, ale s různými třídami mazivosti (SF, SG, SL atd.). Tento údaj udává už jaké specifikaci API olej odpovídá svými parametry, obsaženými aditivy atd.
Další věc...polosyntetika není minerál napůl smíchaný se syntetickým...jedná se o minerální olej, jehož uhlovodínové řetězce jsou například mnodifikovány esterovou syntézou nebo podobným technologickým postupem, jehož cílem je potlačit resp. posílit některé parametry oleje. A jsou do něj přidány aditiva, jejichž účinky se projeví právě díky chemické modifikacismiling smiley...
Navíc pokud chceš pro svůj motor to nej, lij tam to, co předepisuje výrobce!!! POkud chceš motoru přilepšit a naliješ tam sice olej výborných parametrů, nicméně který je naprosto nevhodný pro daný motor, motoru naopak ublížíš - např. pokud použiješ řídký olej s malou odolností vůči porušení olejového filmu (a nemusí to být nutně fullsyntetika) dochází k meznímu stavu - v olejovém filmu se objeví mikrotrhlinky, které se díky např. jinak navržené geomterii styčných ploch, která nezabrání jejich šíření, spojují v makrovakance, v kterých již dochází k poškození styčných ploch - není tu lubrikant - tře se kov o kov = jde to do hajzlusmiling bouncing smiley...
Navíc z měření co jsme ve škole dělali paradoxně vyplývá, že spalovací motor je odolnější na abrazivní účinky při použití oleje s horší klasifikací než při použití nejmodernějšího velmi řídkého oleje - samozřejmě do určité míry. Od určitého bodu už exponenciálně vzrůstá opotřebení kluzných součástí na obě strany (tedy lepší i horší olej)...
A souhlasím se Standou, že na výrobci zase až tak nezáleží. Ale třeba jako perličku přidám, že Castrol magnatec má jedny z nejlepších vstupních parametrů - nicméně podléhá velmi rychlé a razantní degradaci. Takže třeba po 12 tis v motoru má některé parametry horší jak olej typu starline smiling bouncing smiley...
Jinak až dodělám celou diplomku, dám sem komplet výsledky z tribotechnologické laborky - a někteří se budou asi divit jak je na tom ten jejich nej olej v porovnání třeba se zatracovaným Mogulem, který ale převyšuje kvalitou nejednoho renomovaného výrobce smileys with beer...

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Vladimír 0101 (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 19:01

..............no pokud teda ještě mohu...když tedy přijmu fakt, že 5w40 je pro muj auták zbytečnost-když mám čerstvě /najeco cca800km:-)/ vymenenej olej ...mužu ho prubežne ředit při dolévaní ubytku 10w40???? Nebo počkat na další výměnu a fláknout ho tam....a neublíží to? Když je motor napapanej 5w40 řekněmě 2sezony a ted mu tam dám zas nižší řadu????
Díky za snahu poradit...omlouvám se za blbost a překlepy....

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2008 20:16

Jestli tam máš 5W40 dolejvej 5W40, mixování není dobrý...
A řeknu ti to takhle - jestli jsi s 5W40 spokojenej, motor neprotestuje, nikde moc nadměrně neprosakuje a ještě je o kilo na litru levnější, nemáš důvod přecházet na něco jinýho... smileys with beer

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Radim_17D (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2008 12:05

Já bych to tam už nechal, raději to dolejval stejným a od příště tam dával něco 10W40. Pokud to začíná žrát olej, je to důvod používat hustší.
Ohledně přechodu mezi syntetickými a minerálními oleji se říká, že když se z minerálu přejde na syntetiku, tak se můžou rozpustit nějaké usazeniny a ucpat mazací kanálky. Udělal jsem to kdysi a nic se nestalo... Přechod obráceně by snad problematický být neměl (někdo mě může kdyžtak opravit).

Jinak používal jsem svého času Havoline Diesel Extra 10W40 (jak je dobrý netuším - nemám doma tribotechnickou laborku jako JardaGSi...), ten se dá běžně koupit do 150,- Kč/l
Nebo tam nalejt origo GM 10W40 (u Zralého ho mají taky za necelých 150,-Kč/l)

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2008 12:15

to Radim_17D:
Já jí samozřejmě nemám doma, ale ve škole spinning smiley sticking its tongue out. A má dokonce certifikaci na provádění rozborů a měření pro soudní účely (znalecké posudky atd.)...
A ten příspěvek neměl být házení machrů, jen vysvětlšní těch viskozit...
A k tomu rozpouštění karbonu - ten olej musí obsahovat aditiva, která mají za úkol chemicky rozrušit strukturu usazenin - a záleží jaký olej jsi tam nalil, protože to nejde říct univerzálně že syntetika rozpouští karbon - sama o sobě nerozpustí ani prd :-) - záleží na receptuře té dané firmy a ta si jí chrání jako oko v hlavěsmoking smiley! A ucpání kanálků je už dost mezní stav - spíš dojde k odplavení rozrušeného karbonu a následně třeba ke zvýšení různých vůli...motor ti neumře hned, ale smrt přijde pomalu a postupně.

Re: Způsob jízdy a její vlliv na spotřebu oleje...
Autor: Radim_17D (IP zapsáno)
Datum: 26.09.2008 14:31

To JardaGSi:
Na "házení machrů" bych nereagoval :-)
Na takovýchto fórech se většinou vyjadřují názory ze zdroje "jedna paní povídala" a autor by pak za ně v diskusi dal život :-)
Vždycky mě potěší názor někoho, kdo o tom něco ví doopravdy...
Jakožto strojní inženýr myslím odhadnu, co je odborný názor a co jsou jenom garážové kecy (obdoba keců hospodských)...
Co vlastně studuješ?



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
  *******         **  ********   ********   *******  
 **     **        **  **     **     **     **     ** 
 **               **  **     **     **            ** 
 ********         **  ********      **      *******  
 **     **  **    **  **            **            ** 
 **     **  **    **  **            **     **     ** 
  *******    ******   **            **      *******  
Powered by Phorum.