www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
2. Motor :  Technická poradna   převodovka, vstřikování, palivová soustava, náplně, výfuk  
Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Jakub (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 09:07

Mnozi se tu dotazy ohledne "domaci vymeny" rozvodoveho remene.
Rad bych to uvedl na pravou miru, ackoliv nejsem automechanik, ale spise zdatnejsi uzivatel.

Rozvodovy remen, tez ozubeny remen jak je obcas psano v knihach, je dulezita a casto opomijena soucast motoru.

Pokud zustaneme u motoru Opel, tak Opel doporucuje vymenu rozvodoveho remene budto po 60.000 km a nebo 1x za 5 let. Novejsi modely jsou dimenzovane na 120.000 km. Vymena se provadi z nekolika duvodu:

1) Koupite auto a neznate jeho historii - kolik ma stavajici remen nabehano, kdy ho majitel menil, pokud tvrdi ze ano, radeji tomu neverte dokud Vam to nejak nedolozi, ale i to je sporne - proste se to za tech 500,- Kc nevyplati.

2) Kdyz ma nabehano k limitu vymeny, cili 60.000 nebo 120.000 km

3) Kdyz s autem najezdite 5000 km za rok a jinak stoji v garazi, je doporucovano ho kazdych 5 let vymenit protoze muze byt vytahany, muze mit trhlinky, atd.

4) Je vizuelne v haji - tj. chybi mu zuby, je napraskly, zpuchrely, atd.

5) Je prasky - no to snad neni treba komentovat

Cena remene se odviji vetisnou od znacky a delky remene. Logicky vozy bez napinacich a vodicich kladek (napriklad C20NE do roku 1990), maji remen kratsi a tudiz i nepatrne (cca desetikorunove polozky) levnejsi.

Lisi se samozrejme i znackamy - znacka DAYCO nebo GATES byva kvalitnejsi, ale taky drazssi, nicmene kuprikladu DAYCO na C20NE s kladkou stoji asi 560,- Kc. Kuprikladu znacky jine, napriklad CONTITECH, ruzne NO NAME a podobne jsou levnejsi, ale jaka je jejich kvalita, nevim. Zkusenosti hovori, radeji investovat par korun do drazsiho.

Napinaci a vodici kladky - to je druha dosti opomijena zalezitost:

- napinaci kladky jsou u nekterych novejsich modelu (u starsich se remen napina pomoci excentricke vodni pumpy) a tudiz vyzaduji vymenu. Kladka je mnohonasobne drazzsi, asi hlavne kvuli lozisku. Pro priklad, napinaci kladka na C20NE stoji 1531,- Kc. Rika se, ze kladka se meni za dva remeny - cili jednou vymenim remen i s kladkama, podruhe jen remen a kladky necham a potreti znovu vse. Jednoduse receno - kladky jsou dimenzovany na dvoji zivotnost remenu, ale to je zase vec, ktera je spise dohadem... - plati to jak u napinacich kladek, tak u vodicich.
Napinaci kladka je o to vic namahana, ze remen napina - cili pokud se unavi pruzina nebo napinak, kladka povoli, remen povoli a prusvih je na svete.
Je mozne kladky zkontrolovat, zda se volne otaci a nezadrhavaji, ci nevydavaji divne zvuky. Zkuseny mechanik to pozna a doporuci vymenu ci nevymenu.
Nezapomente, ze nektere vozy maji napriklad jednu napinaci a dve vodici kladky! Je dulezite si zjistit, co ktery motor ma!

A na zaver neco k tem NEPOTKAVAJICIM se motorum.

Pokud dojde k pretzeni rozvodoveho remene, nebo jeho povoleni, ci cemukoliv jinemu, stane se to, ze se zpravidla potkaji pisty s venitlama a hotovo. Nektere motory OPELu, maji tu zvlasnost, ze ventily se stihnou schovat, kvuli vybrani ktere tam je a tudiz se nepotka - tyka se to ale jen motoru C20NE a C16NZ. Kde je to nekoikrat overeno. Pak staci jen nastavit remenice, nandat novy remen a jezdi se. Ale jine motory to tak jednoduche nemaji. Zazil jsem pana, ktery si myslel, ze doma vymeni rozvodak na C14NZ, sundal ho, nevsiml si, ze se mu hnula vacka, dal ho zpet a ejhle 6 ventilu z 8 v haji... sad smiley(


Skutecne neni dobre toto podcenovat i kdyz to je investice.

Jeste pripomenu jednu vec - u motoru, kde se napina remen vodni pumpou, ale i u motoru, kde je napinaci kladka - vodni pumpa je na rozvodech - cili pokud vite, ze je stara, vydava divne zvuky, je pridrena nebo tece, vymente ji! Protoze pokud se nedejboze kousne - ohloda to zuby remene a je to dalsi prusvih.

Tot asi vse. Snad jsem to napsal co nejjendoduseji.

btw: A na otazku zda pred dovolenou vymenit - pokud neznate historii vozu, tak urcite! smiling smiley

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Nien (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 10:23

Spisovatel ale šikovný. yawning smiley)

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 10:33

Připojuji se,že je Jakub šikovný.Uvidíme,za jak dlouho tu bude další dotaz na rozvodový řemem a vše co se tohoto týká.Jakube díky.

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 10:37

Jo jo, souhlas, moooc fajn clanek. Mas velikou 1 s velikou * :-)
Diky....

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Rom@n Kadett C16NZ (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 10:59

Souhlasím plně s Jakubem, jen mám jedinou výhradu a to ke kvalitě řemenu CONTITECH, rozhodně bych ho nesrovnával s nějakými No name,protože Contitech patří ke špičce mezi řemeny a myslím, že zdaleka nepatří k nejlevnějším.

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Tomino (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 11:04

Jakube - super :-) :-)

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Jakub (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 11:46

Vsem: Kluci diky!
Roman: Omlouvam se, mas pravdu - Contitech je skutecne mezi remeny lepsi nez NO NAME - vzal jsem to spis z vlastni zkusenosti v porovnani s GATES a DAYCO - Contitech mi po 3.000 km zacal delat neplechu (vlasove trhilnky z boku remenu, to mohlo delat i nevhodnym napnutim, cili mou chybou).

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: kobliha (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:05

Mam C16NZ. Chapu to teda dobre, ze kdyz by mi prasknul remen (i presto, ze ho mam novej i s kladkou), tak se vlastne nic nemuze stat?

Jak se vlastne projevi, kdyz mi remen praskne? Chcipne ni najednou motor, nebo jak? Mozna trochu blba otazka, ale o motorech toho moc nevim, takze presne nevim, co se tim prasknutim stane.



Astra F, C16NZ, rv93
Klášterec nad Ohří

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:08

když praskne řemen,tak to ani nemůže ject-spojuje kliku s vačkou

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: otuan (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:13

Kobliho , kobliho__ nešťastný to živočichu,copak jsi nečetl další příspěvky o tom rozvoďáku. Vždyť těm chlapům co to tu vysvětlujou se musí hýbat žlučník,slepák a kdo vi co ještě. Promiňte já musel.

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: kobliha (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:19

Sorry, radsi uz se o to nebudu zajimat. Pac by vas asi kleplo, kdybych vam rek, ze nevim, co je vacka sad smiley

Rozumim elektrice a pocitacum. Tohle jde mimo me...



Astra F, C16NZ, rv93
Klášterec nad Ohří

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Svaťa (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:24

Naprosto vysvětlující a jasné.
Díky

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: David (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 12:49

Kobliho, vačka je něco jako mechanický člen 1/0 čili zapnuto/vypnuto a otáčky motoru se dají přirovnat k rychlosti procesoru ;-) Aplynovým pedálem motor téměř neustále přetaktováváš, ale protože je na to navržený chlazení, tak se Ti neuhřeje. Všechno se dá parafrázovat, abys tomu rozuměl. Zeptej se někoho, kdo rozumí obojímu.

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Radim_17D (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 13:43

Ty počítačové příměry sice trochu pokulhávají :-( ...
ale dalo by se říct, že rozvodový řemen přenáší informační tok od klikového hřídele k vačkovému hřídeli, kdy má otevřít a zavřít který ventil v závislosti na poloze pístů...
Takže přetržený rozvodový řemen je asi tak fatální závada jako přetržená sběrnice ;-)
Prostě ozve se rána a přestane fungovat rozvod (čili přestanou se hýbat ventily v hlavě motoru).
Pokud Ti to stále není jasné (např. k čemu jsou v motoru písty a ventily ;-) ), zopakuj si příslušné učivo z fyziky na 2. stupni základní školy ;-) . Pamatuju se, že jsme měli ve fyzikálním kabinetu docela hezké modely :-)
Upřesnění: v Astře C16NZ je tuším 4dobý zážehový motor... abys omylem nenastudoval 2dobý nebo Wankela ;-)

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: kobliha (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 13:50

Zas takovyho blba ze me delat nemusite. Aspon trochu tusim, k cemu tam rozvodak je.
Jen jsem byl zvedavej, co se prakticky stane.



Astra F, C16NZ, rv93
Klášterec nad Ohří

Re: Rozvodovy remen jednou pro vzdy
Autor: Zdeněk (IP zapsáno)
Datum: 01.06.2005 15:29

kobliha/ chcípne ti motor a kontrolky se ti rozsvítí jak vo lampionovym průvodu...... a pak už jen odtahovka.



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 ********  ********   **    **   *******   ******** 
 **        **     **  ***   **  **     **  **       
 **        **     **  ****  **  **     **  **       
 ******    ********   ** ** **   ********  ******   
 **        **     **  **  ****         **  **       
 **        **     **  **   ***  **     **  **       
 ********  ********   **    **   *******   ******** 
Powered by Phorum.