www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: Ondra 123 (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 15:41

Ahoj, tak abych objasnil problém, tak uz par měsíců mam doma Opel Astra-F 1.4i cat C14SE 1993 a dnes mi jiz podruhé problikla kontrolka motoru. Nelenil jsem našel jsme způsob jak vytahnout z ECU kod poruchy a zjistil jsem 13: Lamda sonda, napětí se nemení. Měl bych na Vás pár otázek:

Pokud jsem dobře pochopil chod motoru, tak Lamda sonda zkoumá poměr vyfukových plynů a vzduchu co již prošlo motorem a posílá do motoru informaci čeho má ubrat a čeho přidat aby byl vzdych co nejekologictejsi. Znamená tato chybová hláška kompletní nefunkčnost lamda sondy nebo jen říká že lamda sonda má pouze spatnou komunikaci s ECU?

Dale coz mě spíše zajíma zdali pokud budu nadále jezdit se mi nebude ničit motor a zdali nebudu oddělávat uplně katalizátor. Popřípadě jak se to moc projeví na spotřebě.

Pokud byste měli čas mi ještě odpovědět, zdali si mohu nějakým způsobem doma na koleni zjistit zdali je chybna lamda sonda, nebo zdali se deje neco nekde jinde.

Nejsem člověk co by se hrnul do servisu na Diagnostiku za 1500 Kč smiling smiley

Předem díky za odpovědi.

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 15:55

Ondra:

Takže, lambda sonda měří tzv. součinitel přebytku vzduchu ve výfukových plynech, čím umožňuje ECU připravovat optimální stechiometrickou směs se součinitelem přebytku vzduchu přibližně lambda = 1 (u zážehového motoru). Proto má údaj z lambdy relativně velký význam pro ECU, která ovládá vstřiky. Samozřejmě údaj z lambdy je jeden z nekolika ukazatelů pro tvorbu směsi.
A ano Lamda sonda má docela velký vliv na spotřebu paliva.

Kat z roku 1993 je dávno posmrti (životnost Katů je kolem 5 až 7 let).

Chyba 13 většinou znamená samotnou sondu po smrti, nebo přežvýklý kabel či zoxidované kontakty v konektoru (setkal jsem se se všemi třemi možnostmi).

Motor si tím nijak extrémně poničit nemůžeš, ale pokud ti nějak více žere (jakou máš vůbec spotřebu???), tak při dnešních cenách PHM se ti investice 1200 až 1500 Kč do nové lambdy velice rychle zaplatí...



Upraveno 2 krát. Naposledy upravil JardaGSi (13.04.2011 15:57)

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: Ondra 123 (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 16:41

Tak po tech cca 2 měsících co mám astru jsem se se spotřebou dostal na 8,8L na sto, a to se snažím jezdit na spotřebu (Jezdím i s Octavkou 1.6TDI 66Kw dehet kde davam tak 4,8L na sto což si myslím, že je spotřeba poměrně dobrá, takže na 100% ta spotřeba u astry není jen moji nohou). Kontrolka motoru mi začala blikat tak tři dny zpět, takže na spotřebě se mi to ještě neodrazilo.

Co se týče té zrušené lamdy, předpokládám že "datový" kabel od Lamdy povede přímo do ECU. Mám možnost jakýmsi způsobem kabel prozvonit, zdali je porušená Lamda, nebo zdali mám zkorodované kabely?

A lamdu jako takovou zřejmě asi neprozkoumám...

Nikdy jsem se v autech nevrtal takže se ješte zeptám, zdali je dobrá investice lambu koupit třeba na vrakovišti či aukro a namontovat jí sám, nebo zdali mám zajet do autoservisu a říci co mám za problém a nechat to na profesionálech?

Volal jsem i do Opel autoservisu kde by mě samotná Diagnostika toho co se děje stála cca 1500Kč + 1500Kč za lambu. Mohu tomu přemostění a vyblikání erroru 13 věřit na 100% nebo to mám raději hodit na Tech1 ?

Předem děkuji za odpověď

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: m.artty (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 17:00

Vyblikání závady stačí, na diagnostiku nemusíš... Kabel od lambdy nejspíš špatný nebude, dá se normálně změřit průchodnost, jej si budeš ve schematech muset najit na který pin řídící jednotky ten kabel jde. Lambdu zvládneš vyměnit doma sám, pokud seš trochu zručný. Osobně bych lambdu koupil novou.

OT: Jarda: Nebude mít spíše na životnost katíku mít vliv kilometrový nájezd než rok výroby? Je to asi 14 dní, byl jsem z GSI na emisích - kat je tam původní (stáří 23 let), auto plní to co plnit má. Takže buď je kat k ničemu a auto by prošlo i bez něho nebo nebude tolik na stáří smiling smiley

-------------------------------------------------------
'86 Opel Kadett GLS 5 dv. hatchback (C18NE)
'88 Opel Kadett GSI cabrio (C20NE)
'00 Opel Omega 2,5 TD (X25DT)

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: Ondra 123 (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 17:16

Jo jasné. V tom případě bych tedy přešel rovnou k věci, mám doma od astry návod jen na motor, takže se jen v rychlsoti poprám lamda sondu jen vytáhnu koupim novou namontuju připájím kabely a jsem doma? Koukal jsme na obchody a můžu do astry koupit univerzální lambda sondu? Popřípadě jakou značku poměrem cena/kvalita koupit? A co sem koukal musím si vyhledat i počet drátů samozřejmě.

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: Ondra 123 (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 17:32

Našel jsem že do Astry F se dává (lambdasonda 1 vývodová) znamená to tedy ze se mám pídit po univerzálni lamda sondě s jedním kabelem ?

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 19:22

Ondra:
Hele, nevymejšlej zase bejkárny a mrkni třeba na:
obchod.autokelly.cz
www.elitecat.cz
[katalog.mjauto.cz]

Tam si najdi podle svého kódu motoru lambdu, co tam patří!
Třeba: EPS 1.997.072, DF ES10966-12B1, nebo mají ted v kelly BOSCH BO 0258002014 v akci za 1188,-...

Jinak lambda drží ve svodech (pro hnidopichy - v první výfukové rouře za parohama) v závitu. A pokud je původní, bude tam vcelku zapečená - takže doporučuji očkový klíč.

M.artty:
Jasně, že to je o nájezdu kilometrů resp. o motohodinách. Nicméně životnost KATU se udává jako 100.000km, tedy 5-7 let, což odpovídá tomuto průměrnému náběhu. Navíc ještě záleží na počtu studených startů, popř. nějakých poruch, kdy se naprská nespálené palivo do KATU a tam dohořívá a ničí oxidační platinové/ redukční rhodiové vrtsvy. Nicméně jsem ještě neviděl KAT starší 15let, který by nebyl místně vypálený = defakto nefunkční. Ale vyjímky způsobené vzorným chováním k auto rozhodně neyvlučuji smileys with beer!!!

Ale sám moc dobře vím, že se emise dají měřit a měřit smoking smiley... Na mém 18E ti na homologovaném EMtestu do ofiko protokolu naměřím hodnoty, které budou při zvýšených volnoběžných otáčkách plnit EURO 4 (zkoušeno ve školethe finger smiley)... Jde vysloveně o znalost měřícího přístroje a metodiky měření (která je sama o sobě dost nedokonalá)...
Takhle kdyby se měřilo třeba na válcové zkušebně s dynem, při přesně definovaném zatížení a přesně definovaném úhlu otevření škrtící klapky s motorem zahřátým na provozní teplotu, prohřátým výfukovým potrubím vč. KATu - to bys pak viděl rozdíl mezi novým a 20 let starým KATEMspinning smiley sticking its tongue out...
Takže ono jde spíš o to, co chtějí technici na EM stanici změřit - ono když naměří cokoliv jiného než hodnotu ležící v předepsaném rozsahu, tak je to špatně a nedostanou tuzéra smileys with beer...



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil JardaGSi (13.04.2011 19:27)

Re: Chyba ECU 13 : Lamda sonda, napětí se nemění.
Autor: m.artty (IP zapsáno)
Datum: 13.04.2011 21:19

Jen ještě taková poznámka. Lambdu povolovat při ohřátých svodech... jde to lépe.

Jarda: Ano, máš pravdu thumbs down Každopádně díky za rozšíření obzorů smiling smiley

-------------------------------------------------------
'86 Opel Kadett GLS 5 dv. hatchback (C18NE)
'88 Opel Kadett GSI cabrio (C20NE)
'00 Opel Omega 2,5 TD (X25DT)



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
  ******   **        **     **        **  **    ** 
 **    **  **         **   **         **  ***   ** 
 **        **          ** **          **  ****  ** 
 **        **           ***           **  ** ** ** 
 **        **          ** **    **    **  **  **** 
 **    **  **         **   **   **    **  **   *** 
  ******   ********  **     **   ******   **    ** 
Powered by Phorum.