www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Obrácené zapojení baterie při startování
Autor: Alfonzz (IP zapsáno)
Datum: 20.12.2015 09:29

Zdravím,
chtěl jsem se prosím zeptat, nechtěně jsem při startování přes kabely zapojil baterie + na - a obráceně, samozřejmě mi to zajiskřilo, bohužel jsem důveřoval kamarádovi, že opravdu tam má plus, tak jsem se neujistil a pak až se podíval. Pak jsem to tedy už zapojil správně, ale auto vůbec nereaguje, chtěl jsem se zeptat zda se mohla odpálit baterie, či řídící jednotka nebo je tam před tím umístěná nějaká pojistka? Či by mohl stačit třeba restart té ŘJ, že by se hodila do nějakého nouzového režimu? Auto jsem předtím nevyužil asi 3 měsíce, takže baterie byla úplně vybitá. Jedná se o Astra F GSi 2.0 16V (110kW) motor C20XE, r.v. 7/96, děkuji

Re: Obrácené zapojení baterie při startování
Autor: Astrák (IP zapsáno)
Datum: 21.12.2015 11:20

Měl bych pár rad, ale vzhledem k tomu jak a na co se ptáš bych ti doporučil požádat o pomoc někoho se základní znalostí elektrotechniky (ono totiž většinu tvých dotazů ti říkali ve fyzice na ZŠ, a zbytek najdeš v návodu k použití nebo knížce "Jak na to".

Ale přece:
1) změř si napětí na aku - pokud bude méně než 12,5V tak jej dobij nebo vyměň.
2) zkontroluj pojistky

Pokud máš obojí v pořádku, svěř to někomu jinému - je to mimo tvé možnosti.

Re: Obrácené zapojení baterie při startování
Autor: Alfonzz (IP zapsáno)
Datum: 22.12.2015 04:53

Tak za prvé pokud je vybitá a jdu jí nabíjet, tak je samozřejmé že nebude mít takové napětí a za druhé je jasné že když mi to zajiskřilo při opačném zapojení, tak jsem zkontroloval všechny pojistky, které jsou v pořádku. Proto jsem psal dotaz sem o další rady

Re: Obrácené zapojení baterie při startování
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 28.12.2015 15:52

No a napětí na akumulátoru jsi měřil?

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Obrácené zapojení baterie při startování
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 24.01.2016 17:15

Mžikový připojení obráceně polarizovaných startovacích kabelů s napětím na vybitou baterku se chová jako měkký zkrat. Destrukce baterky by nastala po delším čase přepólování. Elektrolýza, ohřívání, zmatení iontů na deskách, rozklad kyseliny, rozpad desek.
Řídící jednotka má podle mě vnitřní ochranu proti přepólování a přepětí. Asi dioda v sérii (úbytek napětí na ní je proti kolísání palubního napětí zanedbatelný) a nějakou zenerku (transil) paralelně proti špičkám od zapalování, motorků či elektroventilů.
Horší je to pro alternátor. Má po přepólování 3 páry diod v propustném směru a těžko to vydrží. Pojistky to nemívá.
Podobně špatné to může být i pro regulátor dobíjení. Záleží od typu a konstrukce. Prostě polovodiče jsou hezká věc, ale vydrží houby.
Není jasné, co myslíš hláškou, že "nereaguje".

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 **    **  **    **   ******    ******   **     ** 
 **   **   ***   **  **    **  **    **   **   **  
 **  **    ****  **  **        **          ** **   
 *****     ** ** **  **        **           ***    
 **  **    **  ****  **        **          ** **   
 **   **   **   ***  **    **  **    **   **   **  
 **    **  **    **   ******    ******   **     ** 
Powered by Phorum.