www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Velký problém s dobíjením
Autor: Petra Nováková (IP zapsáno)
Datum: 23.11.2017 16:26

Dobrý den, předem se omlouvám za laický dotaz, jsem žena, autům nerozumím, tak se možná budu špatně vyjadřovat. Mám Opel Vectra B rok výroby 1997, diesel a mám veliký problém s dobíjením. Již mě to stálo spoustu času, energie a peněz a problém stále trvá, v podstatě již pět let. Jde o to, že musím neustále cca. 1 x do měsíce nabíjet baterii. V autě je již druhý alternátor, nový startér, třetí nová baterka a ani ve dvou opravnách ani snad po 10ti opravách se problém nepodařilo vyřešit. Klidový odběr je v pořádku, když auto nejede nevybíjí se. V zástrčce na zapalovač mám daný měřák na baterii, po nastartování auto vždy přesně stejnou dobu cca. 5 minut téměř nedobí, na měřáku je 12V a z ničeho nic jako by se něco seplo a začne dobíjet na 13,8 - 14.1, ale po cca. dalších 10ti minutách dává zase už jen tak 13V. Jsem už skutečně zoufalá, do auta jsem hodně investovala, nechci ho kvůli tomu odstavit, na jiné nemám peníze. Prosím napadá někoho čím by to mohlo být?Děkuji, Nováková Petra, Olomouc

Re: Velký problém s dobíjením
Autor: Astrák (IP zapsáno)
Datum: 23.11.2017 19:33

To je těžko, je potřeba aby se na to podíval autoelektrikář nebo autům znalý normální elektrikář, o běžných automechanicích v ČR nemám valné mínění, i když vyjímka jistě potvrzuje pravidlo...Navíc autoservis obvykle spěchá, nemá čas si s tím nějak hrát nebo nad tím přemýšlet, jen šup šup rychle něco vyměnit a hlavně rychle ať je to pryč.

To co popisujete a tak jak to popisujete ukazuje buď na vadný/postupně odcházející alternátor nebo proměnlivý špatný kontakt na silových vodičích či ukostření. !!Taky nemusí fungovat správně Váš měřák!!

Já bych postupoval takto:
1) AKU musí být nabitá a v pořádku. Dostatečné napětí v klidu automaticky neznamená že je v pořádku - jsou-li pochybnosti, je třeba provést zátěžový test. !!Tímto je nutné začít!!
2) Po startu s vyplými el. spotřebiči musí být napětí NA AKUMULÁTORU přes 14V (ideálně 14,4V), se zapnutými světly minimálně 13,5 (ideálně přes 14V).

- Pokud je na AKU napětí nižší, tak změřit napětí na alternátoru. Pokud je na alternátoru napětí v pořádku a na aku ne, tak zkontrolovat ukostření motoru a akumulátoru, a plusový kabel od alternátoru k akumulátoru.

- Pokud je napětí na alternátoru cca stejně nedostatečné jako na AKU, je na vině pravděpodobně* alternátor a je vhodné jej nechat zrepasovat. Pokud jste dávala jiný alternátor z vrakoviště (nebo i nový, zvláště polský/italský/čínský), neznamená to, že je v pořádku - speciálně u alternátorů a startérů si myslím že je lepší repas, cena obvykle do 1500 Kč a máte jistotu že je v přádku, z vrakoviště je to pokus/omyl.

*Je to velice nepravděpodobné a zmiňuji to jen pro to, že s tím bojujete tak dlouho, ale může se stát, že když Vám napětí takto spadne na 12V, máte v tu chvíli někde velmi velký odběr, spíše zkrat. To by znamenalo, že je alternátor sice v pořádku, ale nestíhá dodávat dostatek proudu. Lze to ověřit např. klešťovým ampérmetrem na +kabelech od AKU. Na dieslu bych očekával s vypnutými el. spotřebiči naměřený proud řekněme do 20A, v případě této nepravděpodobné poruchy tak přes 50A.

Pár poznámek k zamyšlení, možná je vám to jasné, ale pro jistotu:

- Je opravdu Váš měřák do zásuvky spolehlivý nebo není to jen nějaký orientační ukazatel? Zkuste poslat odkaz co vlastně máte.

- Měření napětí v autozásuvce může občas něco napovědět, ve skutečnosti ale není směrodatné, důležité je JEN napětí na akumulátoru, a to se může lišit a nejedná se při tom o závadu.

- Při ježdění krátkých tras, řekněme si 2-6km, je potřeba dobíjet akumulátor 1x za měsíc (i častěji) v chladném počasí normální.

Ještě mě napadá:

- Máte dostatečně velký akumulátor? Pro jistotu napište, jakou má kapacitu a jestli máte 1.7 nebo 2.2 motor.

- Auto startuje na hned nebo musíte chvíli trápit než chytne?

Re: Velký problém s dobíjením
Autor: Petra Nováková (IP zapsáno)
Datum: 24.11.2017 12:39

Děkuji za vyčerpávající odpověď. Auto jsem měla i přímo u autoelektrikáře a žádnou závadu neobjevil.
Na Vámi výše zmíněné rady se určitě podívám.
Baterie je úplně nová Varta E43 12V 72Ah 680A
Motor je 1,7, chytá na první otočení baterie vždy úplně spolehlivě.
Ale je pravda, že do práce dojíždím necelých 10 km denně a delší trasy jezdím spíše vyjímečně. Tak možná to ani závadou tedy není, že musím nyní v zimním období cca 1x za 14 dní baterii nabít.
Jde mi o to, že po nabití a otočení klíčku - je na měřáku 11,8 - po žhavení klesne na 11,6 (když bych nestartovala, tak po ukončení žhavení ukazuje 12,3)a každým dnem klesá vždy o jednu desetinu, takže jak už mi po žhavení ukazuje 11,0 a už mám pocit že točí hůř, tak raději nabíjím. Ale zase říkáte, že to měření není směrodatné tak nevím. Jen mám strach abych někde nezůstala a nemohla nastartovat, nebo abych nezničila novou baterii úplným vybitím.
Typ měřáku nevím, není na něm nic napsané, je to prý nějaký USB adapter.Vyfotila bych ho, ale foto zde nelze přiložit.
Projdu ještě postupně Vaše rady a ještě jednou děkuji za odpověď.

Re: Velký problém s dobíjením
Autor: Astrák (IP zapsáno)
Datum: 24.11.2017 16:23

Petra Nováková napsal(a):
-------------------------------------------------------
dojíždím necelých 10 km denně ... musím nyní v zimním období cca 1x za 14 dní baterii nabít.



Toto v pořádku není, nechejte přeměřit to dobíjení + při takto krátkých trasách nezapínejte nepotřebné el. spotřebiče, zejména ty s vyšším odběrem - vyhřívání zadního skla, výhřev sedaček atd... Světla + ventilátor Vám jistě postačí, radio můžete to moc nespotřebuje...Chcete mít i se zaplými světly světly co nejvíce přes 14V by Vám to stíhalo dobíjet.

Myslím si že ten Váš měřák měří hlouposti.

Na příště si pořiďte benzínové auto, diesel se pro Váš provoz nehodí, a s LPG ušetříte mnohem více s méně starostmi.

Re: Velký problém s dobíjením
Autor: oplik.jenik (IP zapsáno)
Datum: 29.11.2017 11:48

upálený kabel na altíku.. častá závada na diesel VB..

v oku pod izolací bývá silný červený kabel odpalený.. někdy je uhořelý v izolaci až do ohybu...

už jsem viděl dost vecter co od toho shořely



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 **     **   ******    **    **  ********  **    ** 
  **   **   **    **    **  **      **      **  **  
   ** **    **           ****       **       ****   
    ***     **   ****     **        **        **    
   ** **    **    **      **        **        **    
  **   **   **    **      **        **        **    
 **     **   ******       **        **        **    
Powered by Phorum.