www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
4. Podvozek :  Technická poradna   brzdy, pružiny, řízení, pneu, jízdní dojmy 
Srovnani volantu
Autor: Vladimir002 (IP zapsáno)
Datum: 03.09.2009 14:51

Dobrý den, laický dotaz /Opel astra F 1995/
na jaře jsem delal geometrii, přesto mám mírne pootočený volant/s airbagem/ Je to detail. Třeba to ani řešit nebudu, ale jen tak mne to zajímá. Kdybych ho chtěl srovnat aniž bych musel znova vyhazovat peníze za geometrri-jde to trochu korigovat nejak na nápravě nebe tak neco???? Také je fakt že geometrie byla dělaná na plecháčích a ted tam jsou alu.....tak jestli to není i způsobené výměnou kol. Díky za odpovědi.

Re: Srovnani volantu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 03.09.2009 15:31

No - pokud máš seřízenou geometrii, tak cokoliv budeš štelovat nanápravě, tak jí zase domršíš...
Pokud máš geo udělanou, dát volant tak, aby ti auto jelo rovně, sundat airbag, povolit matici od volantu, povytáhnout volant a na tom tisícihranu ho o jeden, dva zuby požadovaným směrem poootoč a máš po starosti:-)!
Pokud je seřízená GEO tímto krokem jí něijak neublížíš a budeš mít pokoj:-)!

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 01.10.2009 19:40

Dobrý den, četl jsem příspěvky a rád bych k tomuto tématu přihodil další otázečku. Také jsem si nechal v servisu srovnat geometrii a kromě seřízení na nápravě se manipulováno i s volantem, a při odjezdu se mi rozvítila kontralka airbagů (ta předtím nesvítila) !! Jenže jsem nemohl dávat auto znovu do servisu ještě na další den, jelikož mi to nechtěli udělat na počkání.
Mám Opel Astra caravan 1,7 D s výkonem 50kW rok 1995 a pokud se nemýlím v autě není jediná řídící jednotka a airbagy by měly bát ovládány stejně jako napínače pásů a to mechanickým principem. Prosím poradtě mi , jak deaktivovat varovný signál kontrolky. U vozidla s řídící jednoutkou stačí vymazat pamět závad , co mám udělat v mém případě ?? Prosím o radu , mnohokrát děkuji

Re: Srovnani volantu
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 01.10.2009 19:51

Mechanickym principem rozhodne bagy nefunguji smiling smiley
Kontrolku Te zhasnou pres diagnostiku za par minut, mozna sekund.

Re: Srovnani volantu
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 01.10.2009 19:53

Ale samozřejmě, že pokud je to vozidlo vybaveno airbagy a předpínači, tak má pro ně řídicí jednotku.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Srovnani volantu
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 01.10.2009 19:53

Mimochodem, vymen servis. To by ti trotlove meli vedet, ze je treba pred manipulaci s pytlema odpojit baterii. A pokud rovnali volant na tisicihranu, museli pytel odpojit, proto sviti kontrolka.



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Standa (01.10.2009 19:54)

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 03.10.2009 17:32

Z mé hlavy to není , že jsou airbagy ovládány mechanicky. Mě to vysvětloval člověk kterej školý automechanyky a autotronyky. Takže momentálně nevím komu mám věřit

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 03.10.2009 17:33

Tak to budete vědět, kde je připojka pro diagnostiku, jestli ji najdu není co řešit

Re: Srovnani volantu
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 03.10.2009 18:30

U pojistek nalevo. A co tam budeš bez diagnostického náčiní dělat, smím-li být zvědavý?
Mezi námi, vypadaj ty bagy na schematu jako elektricky ovládané, nebo se spustí, když ta jednotka zatahá za kabel mechanicky? [www.opelastra.cz]

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Vendys (03.10.2009 18:35)

Re: Srovnani volantu
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 03.10.2009 18:40

Vendys napsal(a):
-------------------------------------------------------
> U pojistek nalevo. A co tam budeš bez
> diagnostického náčiní dělat, smím-li být zvědavý?
> Mezi námi, vypadaj ty bagy na schematu jako
> elektricky ovládané, nebo se spustí, když ta
> jednotka zatahá za kabel mechanicky?
> [www.opelastra.cz].
> jpg


No nevím, ale já tam mám trpaslíka co zatáhne při narázu na provázek a pytel vystřelí:-))))))))))))))))))

vendys určitě promine:-))

Zdraví Brouček
Vectra A sedan C25XE modrá metalíza - minulost
Vectra C sedan Z18XE zelená metalíza - součastnost



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Brouček (03.10.2009 18:41)

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 04.10.2009 19:02

Diagnostycké náčiní nemám , ale pokud tam zásuvka bude jak tvrdíte, nebudeme se muset dohadovat o tom , kdo má pravdu a kdo airbagy spouští.

Re: Srovnani volantu
Autor: Standa (IP zapsáno)
Datum: 04.10.2009 19:44

Hele Paulo? Nemel ses jmenovat spis Neverici Tomas? grinning smiley

Re: Srovnani volantu
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 04.10.2009 20:09

Diagnostická zásuvka je k nalezení i ve vozech, které nemají airbagy vůbec. Nevím tedy, co její nalezení řeší.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 05.10.2009 18:50

To je pravda , matka má feldu bez airbagů a řídící jednotku motoru má, tudiž i diag.zásuvku.

No a když se zamyslíme , řídící jednotka spustí airbagy na základě toho , že si pomocí čidla vypočítá rychlost a když nastane náhlý pokles rychlosti a vystřelí airbagy, tet mi řeknite , jak si řídící jednotka podle vás vypočítá rychlost když mám tachometr ovládaný bohdenovým lankem z převodovky.

Nesejde na tom jestli jsem nevěřící Tomáš , jde o to jaká je zkutečnost, a já v autě prostě diag. zásuvku nemám, a ne že mi někdo napíše otázku stylu , zda ji poznám.

Re: Srovnani volantu
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 05.10.2009 18:56

Diagnostickou zásuvku mají všechny Astry. A rozhodně si jednotka bagy nevystřelí na základě rychlosti vozidla. Na tuhle kravinu jsi přišel kde? To jako když pojedu kilo a zamáznu brzdy tak, že se na chvilku zastaví kola, než je povolí ABS, tak mi nafackuje pytel?

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Srovnani volantu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 05.10.2009 19:40

The paulo:
Bagy jsou ovládány resp. povel k jejich iniciaci dá ŘJ bagů na základě řídících signálů z akcelerometrů resp. decelerometrů(jsou většinou dva ks) v přední části vozidla. Akcelerometr měří dynamické zrychlení - resp. zpomalení - tzn. při nárazu se vozidlo v podstatě zastaví a jeho kinetická energie se mění v deformaci plechů atd. Se snímáním rychlosti to nemá nic společného!!!

Boční pytle potom u Opelů ovládá snímač tlaku umístěný ve dveřích - dveře jsou takřka hermeticky zalepeny takovou tou nažloutlou folii - při nárazu se ve dveřích prudce zvýší tlak - na to zareaguje snímač a vyšle iniciační signál.

Jinak celý proces od iniciace do 100% nafouknutí pytle trvá cca 0,08 - 0,12 s - tedy řekněme 0,1s a pytle se nafouknou až při nárazu nad 28 - 33km/h (dle typu a výrobce auta), kdy jejich nafouknutí má smysl - při nižší rychlosti osádce vozu spíše uškodí...

A ještě mě tak napadá - ruku v ruce s bagy jdou pyropatrony v předepínačích bezpečnostních pásů - tedy když se iniciuje bag - o chvilku dřiv (řádově desítky mikrosekund) se iniciuje pyropatrona, která svým "výbuchem" dokáže přes jednoduchý mechanismus pás jakoby napnout - ten tě tedy přitáhne ještě více do sedačky - eliminuje tak možná zranění způsobená airbagem.

Jinak Standovi a Vendysovi můžeš věřit, ti si z trebe prdel nedělají;-)...



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil JardaGSi (05.10.2009 19:47)

Re: Srovnani volantu
Autor: ThePaulo (IP zapsáno)
Datum: 06.10.2009 18:24

No já to myslel tak, jak to popsal Jarda , akorát jsem použil rychlost namísto "dynamické zrychlení - resp. zpomalení" což je dopodrobna. Jinak plně souhlasím . Ale měl bych vítku : v zimě jsem měl na díly koupenou bouranou astru 5-tidveř , nebyla vybavena bagy ale napínače pásů tam byly a ty jak jsem již říkal jsou spuštěny mechanicky a né žádným signálem z čehokoliv. A pokud mám rozum v pořádku a byly by ovládány signálem jak říkáte vy, tak bych při demontáži sedadel musel odpojit kabel a ten tam nebyl.
S diag. zásuvkou sem se splet, mám ji tam.

Re: Srovnani volantu
Autor: JardaGSi (IP zapsáno)
Datum: 06.10.2009 18:47

Thepaulo:
Já taky psal o pyro-předepínačích - ty se u novějších aut používají v kombinaci s pytlema.
Ty mechanický je jiná liga - je jich víc druhů (v konstrukci). Obecně ale konstrukce obsahuje silně předepjatou pružinu, závažíčko s protipružinou a západkový mechanismus. Funkce jednoduchá - závažíčko v podstatě funguje jako akcelerometr - tedy při nárazu jeho hybnost přes mechanismus uvolní pružinu a ta svým předpětím stáhne pás.
Ale s pytlema se většinou u novějších aut nepoužívají, poněvadž jejich součinnost s pytlema není úplně zaručitelná - přece jen mechanizmus jejich iniciace nezaručí potřebný timing vůči bagům...



Jméno: 
Email: 
Téma: 
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
 **    **   *******   **    **  **    **  **      ** 
  **  **   **     **  **   **   ***   **  **  **  ** 
   ****           **  **  **    ****  **  **  **  ** 
    **      *******   *****     ** ** **  **  **  ** 
    **            **  **  **    **  ****  **  **  ** 
    **     **     **  **   **   **   ***  **  **  ** 
    **      *******   **    **  **    **   ***  ***  
Powered by Phorum.