www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
4. Podvozek :  Technická poradna   brzdy, pružiny, řízení, pneu, jízdní dojmy 
Jdi na stránku: Předchozí123Následující
Aktuální stránka: 2 z 3
Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 18.02.2010 15:49

Ta už asi víc rozvířit nejde :-)

Ne ne,špatně jsi to pochopil. Mám Astru F-ko a podvozek je tam správný :-) Ale protože Astra nemá štelovatelný odklon (a já mám problém typu "A" :-) )napadlo mě dát tam právě podvozek (persony a spol.) z jiného Opela, který má odklon štelovatelnej... Ale jak jsem se dozvěděl, takový Opel po silnicích nejezdí eye rolling smiley

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: ada (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 03:42

Tome, fotku si pochopil správně až na tu gumu. Na fotce neni orig.tu nemám ale pro představu jem tam dal tuhle, protože je stejně dlouhá. Ty tam máš mít to co je na obrázku a protože je dost mněká tak se dokáže hodně zmáčknout. Škodovka v katal. náhrad. dílů vedla doraz. gumu pod názvem ELASTOGRAM a dnes tomu říkají přídavná pružina.



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil ada (19.02.2010 03:57)

Přílohy: meyle6143440000.jpg (13.2KB)  
Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 09:05

[www.autokelly.cz]|CT=5|PCT=4|CUR=0|PGS=20|PT=1|PDID=91630|PDPID=91630|PVT=1|SHT=1|SD=0|ST=0|

Tak tady to je v Kelly. Ale už i z toho jejich obrázku je zřetelný že ty dorazi jsou z jakési pěny.... Takže dorazama to asi nebude :-(

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: ada (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 09:37

Kola byly do A i před výmněnou tlum. nebo až po výmněně?

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 10:16

Nejsem si úplně jistý. Ale mám za to že se to všechno změnilo podvozkem. A potřebuju to vyřečit už kvůli geometrii, neboaví mě pořád sjíždět gumy a hlavně se to nechová v zatáčkách jak má....

Co když zkrátím ty ramena? Co poloosy, myslíte že když je zkrátím o cca 2-3cm bude potřeba dělat něco i s poloosama?

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 10:21

Ještě mo rposím ado vysvětli tu fptku (503001_LRG.jpg (4.9Kcool smiley) Co to přesně je? To je schované pod tou prachovkou na tlumuči? Nebo to má nějaký význam?...?...

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: ada (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 11:20

Obrázek neřeš, kdo Ti ty tlum. montoval? Každá nová sada vložek má také nové matky na utažení do tubusu, byly i u tvé sady? Jakej máš vlastně motor benz. nebo diesel?

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 11:35

Montoval jsem si je sám, a "matky" tam samozřejmě byly....

Je to Astra F 96-tka X16sz....
Pro-oč?

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: ada (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 11:48

Každá vložka ma jinej průmněr, proto ty nové matice. Doufám že si je tam dal.Pokud ano tak fakt nic co dál mi nenapadá.sad smiley

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 12:08

Můžu vám k tomu říct jen jednu věc. Tahle poradna je už dost obsáhlá a myslím, že ne zbytečně každého nabádáme, aby nejdřív hledal. zkus si třebas pročíst tohle téma: [www.opelastra.cz]

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 12:32

No příspěvky dobré, ale nějak jsem se nedočetl řešení.... (nejsem blbej a věř že jsem toho pročetl dost....)

Jedině se mi roztáhl rám motoru smiling bouncing smiley Už také nevím....

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 13:16

Tak znova to, co jsem tam psal. Při originálním řešení jsou ramena lehce zšikma dolů. Pokud snížíš pružiny, narovnají se a tím pádem jsou kulové čepy ramen nejdále od sebe. Jde samozřejmě i o to o kolik snížíš. Pokud snížíš hodně, jsou ramena už zas naopak nahoru a tím pádem to není zas tolik do "A". Měl jsem sníženou Vectru a taky byly do "A". Vážně nechápu, co na tom řešíš. Pokud to někde propiluješ tak, aby se ti to srovnalo, bude ti to s největší pravděpodobností dělat bejkárny. Takhle to auto prostě máš jak má být, ale jakobys hodil k motoru dva pytle cementu. Respektive ono tak je s origo pružinama v zatáčce taky, když se ti váha nahrne na person. Ta sportovní se tolik nezmačkne, takže geometrie při zatáčení se ti nemění. Ale to pořád jen píšu to, co už jsem psal.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Tom (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 14:45

Ale vždyť já to chápu. Přečti si první můj "příspěvek", tam hledám řešení, né příčinu.... Ale znám i hodnš lidí co to mají normálně....
A chtěl jsem poradit co je nejlepší, např: rotzáhnou rozpěrnou tyčí uložení (po odpojení řídících tyčí), nebo vypilování dir pro čep, nebo zkrácení ramen.

Áčka prostě nechci (sám musiš uznat že se auto se dobrým odklonem a geometrií jede úplně jinak a chová se "slušněji")....

T

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: D.J. (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 15:57

A co horní uložení tlumičů, ta guma, co je v ní uložený tlumič v podběhu ? Kdyby byly ty gumy už moc měkké nebo vymlácené .... Bouchá ti to na nerovnostech ?
Trochu si dovolím polemizovat s Vendysem o té jeho teorii. kdy snižování pružin má vliv na vzdálenost kulových čepů ramen. Od toho je to kulový čep, chcete-li kloub, že umožňuje zachovávat stejnou vzdálenost od osy otáčení ramene. Chci říct, že jeho vzdálenost od osy otáčení ramene v silentblocích se nemění, pouze se při propružení mění ůhel toho čepu vůči ramenu. Tzn., když zvedneš auto, rameno se svěsí a čep kloubu se vykloní směrem ke středu auta. Když ho budeš spouštět a zatížíš kolo, s tím, jak je rameno tlačené nahoru se i čep kulové kloubu bude narovnávat a při zatížení, kdy se zmáčkne pružina se naopak začne čep kloubu náklápět směrem ven od auta. Ale vzdálenost středů těch kloubů se pokud je vše v pořádku zásadně měnit nemůže. Tolik můj selský rozum a zbytky kinematiky ze střední školy.smileys with beer

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Lukin (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 18:36

Tom> nechceš sem opravdu hodit fotku jak to vypadá, případně opravdu zajed na tu geometrii, jestli to není jen hloupý optický klam, nezdá se mi to, tady to budou pořád jen teoretické spekulace a žádna praxe.

-------------------------------
http://img98.imageshack.us/img98/9787/myopelys8.gif
Astra F GSi 16V M2.8 150ps

[picasaweb.google.com] - monopost gallery

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 20:04

D.J. Trochu si také dovolím polemizovat. Vem si dvě páky a dej je konci k sobě. Pak je dej rovnoběžně a změř vzdálenost jejich konců. Poté je dej tak, že budou svírat nějaký úhel a opět změř vzdálenost jejich konců. Na to stačí základka. Dejme tomu páky dlouhé po 200mm. Když je dáš do jedné roviny, mají konce mezi sebou 400mm. A teď to přeženu, abych mohl počítat jednodušeji, tak je dáme do pravého úhlu. Tam už mají konce mezi sebou jen 283mm.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: D.J. (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 21:30

To samozřejmě souhlasí, až na to, že to lze aplikovat pouze v případě, kde by levé i pravé rameno mělo shodnou osu otáčení (silentbloky obou ramen by byly uchycené v jedné lajně). Jenže tady mluvíme o nezávislém zavěšení kol, kde se každá strana musí posuzovat zvlášť, jelikož každé rameno se otáčí kolem samostatné osy.To, jestli je vzdálenost mezi krajními klouby 1500mm nebo 1475 mm nemá vliv na to, jaký odklon má levé nebo pravé kolo the finger smiley
Většina ramen má vnitřní uložení na 2 silentblocích,které tlumí rázy do karoserie, ale v zásadě neumožňují výrazný pohyb ramene v axiálním nebo radiálním směru pokud jsou funkční jak mají být. Měly by umožnit pouze natáčení ramene kolem své osy. Totéž lze říct o horním uložení tlumiče. Nemělo by umožnit výrazný axiální nebo radiální pohyb tlumiče vůči karoserii. Tyhle prvky zavěšení jsou sice pružné, ale vzhledem ke své funkci jsou to "pevné" body zavěšení, které svoji polohu vůči karoserii nemění. Pohyblivé prvky zavěšení jsou jen pružina, píst tlumiče a kulový čep. Takže aby bylo kolo do "A" :
1/ jsou vymlácené silentbloky ramen a umožňují "vysunutí" ramene směrem ven od středu auta při zatížení
2/ je v háji horní uložení tlumiče a tlumič je ve větším "příklonu" vůči podběhu karoserie, než by měl být
3/ je vůle ve spodním čepu, případně je použitý nesprávný kulový čep
4/ podběhy karoserie jsou hnuté po nějaké větší ráně

Jestli máš všechno z toho v pořádku, tak každá rada drahá. Rozhodně nedoporučuju zkracovat ramena a podobné nesmysly,

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 19.02.2010 23:03

Je dán obdélník, kdy nahoře je strana a, napravo strana b, dole strana c a vlevo strana d. A podle tebe když strana a, b a d zůstane stejná a strana c se prodlouží, je to pořád obdélník.
Tak tedy znova. Dejme tomu, že rameno má 200mm a mezi rameny je to Hčko, tedy nápravni-ce a zároveň rám pod motorem a to má dejme tomu 800mm. Tak když budeš mít ramena v rovině, bude to mít 1200mm. Ale jakmile to rameno bude pod nějakým úhlem od roviny toho Hčka, dejme tomu každé o 45 stupňů dolu, nebo nahoru, bude tam místo 1200mm jen 1083mm. Vím, to je přehnaný příklad, ale neříkej mi, že se to s propérováním nemění. Nechtěj po mě, abych ti to kreslil, nebo tě přesvědčoval s kamerou a metrem pod autem.

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená



Upraveno 1 krát. Naposledy upravil Vendys (19.02.2010 23:13)

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: D.J. (IP zapsáno)
Datum: 20.02.2010 22:58

Tahle debata asi nemá smysl, jelikož jsi přesvědčen o své pravdě a evidentně se ani nezamýšlíš nad tím zásadním slovíčkem "NEZÁVISLÉ" zavěšení kol. Žádná náprava ve tvaru obdélníku, která by spojovala obě strany v jeden celek na autě neexistuje.U nápravy typu McPherson si jde,když už jsme u té geometrie,každou stranu představit jako trojúhelník, jehož jedním vrcholem je horní uložení tlumiče, druhým uložení spodního ramene v karoserii a třetím kulový čep ramene,přičemž vzdálenosti mezi horním uložení a silentbloky ramene stejně jako mezi silentbloky ramene a středem kulové čepu je neměnná.Jediná vzdálenost, která se při zatížení mění je vzdálenost středu kulového kloubu a horního uložení tlumiče.A jak je to možné ? No právě konstrukcí kulového kloubu,která umožňuje naklánění svislé osy čepu podle zatížení. Měnil jsi někdy kloub na rameni ? Když ho nasazuješ do personu, musíš jeho čep napáčit směrem do středu auta, protože rameno i vzpěra jsou svešené a vzdálenost mezi ramenem a horním uložení je v tu chvíli největší. Když to vše smontuješ a postavíš na kola, zjistíš, že osa čepu kuláku vůči rameni se změnila se zatížením vzpěry McPherson a zkrácením vzdálenosti mezi ramenem a horním uložením tlumiče a není už vůči rameni v takovém úhlu. A pak si podlož rameno a začni ho zvedákem přizvedávat. Pružina se začne stlačovat, tlumič zasouvat do sebe a čep kulového kloubu se začne naklápět směrem od středu auta.Připouštím,že vzdálenost středů kulových kloubů mezi levým a pravým ramenem se při naklánění ramen při zatížení, resp. propérování může měnit.Ale levá strana nemá vliv na pravou a naopak.Obecně u náprav typu McPherson se použitím výrazně kratších pružin může změnit odklon kola,ale vzdálenost mezi klouby levého a pravého ramene na to opravdu nemá vliv.Možným řešením je výměna horního uložení tlumiče za speciální,tzv. unibal,které umožňuje jistý posun a tím nastavení odklonu,jenže tohle je v podstatě závodní řešení, které nevím, jestli je na Astru F dostupné.

Re: Persony na Astru z jiného Opla?
Autor: Vendys (IP zapsáno)
Datum: 20.02.2010 23:43

Ano, v těch trojúhelnících horní uložení, čep, silentbloky ramene se shodneme, to není problém. A sám přiznáváš, že vzdálenost mezi středy čepů se mění s úhlem ramene. O závislosti pravé strany na levé jsem nikde nepsal. Jen jsem se jim snažil vysvětlit jednoduchou geometrickou cestou proč ta "A"čka mají. Nejlíp je to vidět na posuvných deskách, které se používají pod kola při měření geometrie. Když na nich máš přední kola a propéruješ, je krásně vidět, jak ty desky jdou se spodky kol od sebe a k sobě. A ten odklon se mění právě protože se s úhlem ramene mění rozchod kol. A když teda raději trojúhelníky, dáme to na trojúhlenících. V příloze jsou dva trojúhelníky. Bod A má představovat horní uložení, bod C silentbloky ramene a B čep ramene. Strany AC a CB jsou na obou stejně dlouhé, strany AC mají na obou stejný sklon. Na tom vpravo je kratší strana AB. Copak udělal úhel při vrcholu A?

Kadett E GSI 3dv. C20NE červený - minulost
Vectra A sedan C20NE vínová metal. - minulost
Vectra B kombi X25XE zelená metal. - minulost
Corsa C sport 3dv. Z17DTH červená

Přílohy: (6.3KB)  
Jdi na stránku: Předchozí123Následující
Aktuální stránka: 2 z 3


Jméno: 
Email: 
Téma: 
Připojit soubor
  • Můžete připojovat soubory následujících typů: jpg, gif, bmp, pdf
  • Soubor nesmí být větší než 600KB
  • k tomuto příspěvku může být připojeno ještě 3 soubor(ů|y)
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
  ******         **  **    **  **     **  **     ** 
 **    **        **  ***   **  ***   ***  **     ** 
 **              **  ****  **  **** ****  **     ** 
 **              **  ** ** **  ** *** **  **     ** 
 **        **    **  **  ****  **     **  **     ** 
 **    **  **    **  **   ***  **     **  **     ** 
  ******    ******   **    **  **     **   *******  
Powered by Phorum.