www.kadett.cz    www.opelastra.cz
Než zadáte dotaz do technické poradny, ujistěte se, že jste si přečetli FAQ - ČASTO KLADENÉ DOTAZY.

* Toto fórum slouží jako technická poradna pro vozy OPEL, pro jiné příspěvky použijte debatu.
* Než se na něco zeptáte, projděte si návody a články na stránkách, nebo použijte vyhledávání tady ve fóru! Spousta problémů se zde už několikrát řešilo.
* Uvádějte u příspěvků typ auta (Astra, Kadett) a označení motoru (C16NZ,C20NE, atd...).
* Adminem tohoto fóra je Standa. Moderátoři: Brouček, Vendys.
3. Elektrika :  Technická poradna   ECU, osvětlení, přístrojová deska, čidla 
Jdi na stránku: Předchozí1234567Následující
Aktuální stránka: 3 z 7
Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 25.09.2006 13:25

Vývod od kontrolky ušetří, protože nastartování a běh motoru odhadují z napětí v palubní síti. Myslim, že tam nějaký procesor přesto bude. Patrně nějaký PIC s A/D převodníkem a nebo minimálně s komparátorem. Časování, jestli tam je, tak je dělaný softwarově. Ta 555 by se dala taky zapojit jako porovnávač napětí a druhá pro časovač (nebo lépe jedna 556). Asi by to však nenazývali procesorem. Ten se dá dnes sehnat skoro za dvacku a je tam míň "bižuterie" kolem.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: sepavel (IP zapsáno)
Datum: 10.10.2006 10:24

Ahoj, ten ARS Smart je opravdu řešen s procesorem pic a hlídá nárust napětí.
Po zapnutí klíčku zapalování změří procesor hodnotu napětí v palubní síti vozidla. Jakmile napětí stoupne od této hodnoty o 0,4V dá procesor povel k sepnutí relé a tím rozsvítí světla. Tento princip činnosti zajistí, že světla se rozsvítí až když alternátor vozidla začne nabíjet baterii.
Pro zvídavé připojuji foto.

Přílohy: ARSpredek.jpg (176.7KB)   ARSzadek.jpg (159.8KB)  
Re: Automat. rožínání světel
Autor: sepavel (IP zapsáno)
Datum: 10.10.2006 10:29

A pro kutily a bastlíře ještě přidám schéma. A SW do procesoru pošlu případným zájemcům mailem (protože *.hex soubor nelze vložít)

Přílohy: ARS.gif (16.2KB)  
Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 04.11.2006 13:57

Tak jsem to docela trefil s tím, že tam dávaji procesorky PIC :-)
Divím se, ale že si výrobce nezamknul program uvnitř. Nebo, že by to tento procesůrek neuměl. Nevím, do PICů bohužel nedělám.
Jo a taky používají stejný relátko, jako jsem navrhnul já :-)

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 08.11.2006 19:16

nejsem kutil elektrikář, ale hodím do placu otázku: Existuje něco, co funguje jako když se zapomenou vypnout světla? Nebo u novějších aut, když si nezapneš pás, rozezní se gong. Mně by to úplně stačilo. V práci jezdím s Ivecem Daily, ten má jako Fiat automat na světla a tak mám s tím taky někdy problém.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 08.11.2006 19:19

No pokud nemáš automat na světla, tak si kup kdekoliv v autodílech signalizaci na rozsvícená světla,stojí to pár korun, montáž jednoduchá.Signalizuje to při vypnutém zapalování

Zdraví Brouček
Vectra A sedan C25XE modrá metalíza - minulost
Vectra C sedan Z18XE zelená metalíza - součastnost

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 08.11.2006 19:43

Tys mě asi nepochopil. To tralala mám, myslel jsem, když nerosvítím, aby mě to upozornilo.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 08.11.2006 21:30

No jestli máš nějaký bzučák (BZ), tak má určitě plus a mínus. Když ho zapojíš do můstku, tak v klidu není napětí vlevo ani v pravo. Zapne-li se klíček, tak proud poteče od klíčku nahoru a do BZ a pak diodou v uhlopříčce do odporu a kostry. Bude to teda bzučet. Když zapneš světla, tak se objeví napětí i vpravo a oba konce budou mít stejný potenciál, tj. nulový napětí a nebude to dělat nic. Když vypneš motor, tak bude dodávat napětí některá větev se žárovkama a přes bzučák a diodový výhybky to poteče do klíčku, který má nyní nulový napětí. Přes nějaký spotřebič se to svede na zem a bude zase bzučet. Odpor tam s těma dvěma dalšíma diodama musí být, protože když přepneš na dálkový, tak by se ztratilo napětí a pískalo by to. Pravá část můstku by šla připojit třeba na osvětlení tachometru, který svítí furt a nebo na parkovačky, ale to bys pak nemohl vypnout motor a mít zapnutý pouhý parkovačky. Furt by to bzučelo. Velikost odporu musí být tak akorát. Aby to ještě bezpečně bzučelo (čim menší, tím lepší), ale zase aby to moc nežralo a netopilo (čim větší, tím lepší). Záleží jak je konstruován ten BZ, ale měla by vyhovět na místě odporu, třeba nějaká žárovička, lepší na 24 V, aby nepraskla, ale uzavírala obvod. Ještě možná nastane problém, že když budeš přepínat z tlumených na dálkový a naopak, tak bude pravá strana zlomek sekundy bez napětí a podle konstrukce BZ by mohl kvíkat. Záleží taky, jestli se přepínače překrývají, či ne. Je to o experimentech. Samo, že jde navrhnout zapojení třeba s tranzistorama, kde se nemusí hledat správný odpor a chodí to jak má, ale ty chceš úpravu jednoduchou. Za málo peněz a s kladivem, hold málo muziky. Fuj to byla fuška :-(

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Přílohy: Tralalak.jpg (45.4KB)  
Re: Automat. rožínání světel
Autor: sepavel (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 07:58

No když už bych se musel dostat na dráty za vypínačen světel a na svorku 15 (za kličkem), tak už tam rovnou dám relátko co mi to bude po zapnutí klíčku rosvěcet.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Petr A-C C14NZ (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 09:01

Staci hledat a najit ze jde ten bzucak ze superhyper obchodu napojit jen na pojistky ... Zadne soucastky nic vic nez ten bzucak za cca 50,- kc ci kolik stoji, hledej

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 09:20

Navrhnul jsem jen zapojení s využitím současného bzučáku. Elegantnější schéma mám taky, ale tranzistorová logika je pro amatéra španělská vesnice, tak jsem se nepouštěl dále než k diodám a odporům.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 14:53

Takže když vezmu jakýkoli bzučák, co je na zapomenuté rozsvícené světla, tak to půjde. Z toho tvého schématu jsem opravdu jelen.

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 15:15

Jakýkoli bzučák. Nějaká samobzučivá (piezo)sirénka co prodává třeba GM či GES electronic. S mechanickým by to kvůli velký spotřebě asi nechodilo. Diody jsou tam jen jako výhybky. Jestli tě ani diody neberou, tak bude lepší koupit už něco bzučícího, co bude umět obě funkce jak požaduješ. Diody i s odporem vyjdou na 10 Kč.

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 15:38

Zeptám se ještě jednou. Bzučák na zapomenutá rozsvícená světla má tří vývody. 1.:napětí od zapalování, 2.:napětí od světel, 3.:kostra ze dveří.Takže když zapojím va stejném sledu 1.:kontrolka dobíjení nebo tlak oleje, 2.:zapalování, 3.:kostra, tak by to mělo fungovat. Nebo se pletu?

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Brouček (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 15:48

Nebo další možnost na upozornění na rozsvícení světel
[www.opelastra.cz]

Zdraví Brouček
Vectra A sedan C25XE modrá metalíza - minulost
Vectra C sedan Z18XE zelená metalíza - součastnost

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 15:56

Tak to je něco jineho. Ty máš verzi bzučáku, který se aktivuje otevřením dveří. Z logický tabulky vyplývá, že z možných osmi kombinací napětí na drátech, z nichž některý jsou pouze teoretický, tak k aktivaci dochází jen při jedný. Jak navrhuješ to inovovaný připojení do auta, tak se tam ztrácí to hlavní: informace od světel. Tohle by ti hlídalo, jestli to při zapnutym zapalování maže, což už vidíš na červený kontrolce. Informace od čidla oleje nedává informaci jestli svítíš či ne. Bude se to muset upravit. Podívám se na to.

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 16:07

Ted´ vidím tu kravinu, co jsem napsal. 3. pozice by měla být světla. Původně kostra otevřených dveří je taky světlo. Nebo zase ne?

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 16:16

Světlo sice jo, ale spínač je na kostru. Pokud si to myslím dobře, tak bzučák pouze pracuje když je vypnutý zapalování 1. = 0V ; Světla svítí 2. = 12V ; a otevřou se dveře 3. = 0V ; U nového zapojení by to fungovalo když je 1. = 0V nízký tlak oleje (motor vypnut) ; 2. = 12 V zapnutý zapalování (příprava na startování) a 3. = 0V vypnutý světla. Po nastartování se bzučák automaticky umlčí, když to začne mazat. Tudy cesta nevede

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Re: Automat. rožínání světel
Autor: Luboš X17DTL (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 18:59

Takže ještě jinak. Když použiju origoš rožínání, akorát bych místo výstupu na světa dal ten bzučák, tak by to už šlo?

Re: Automat. rožínání světel
Autor: JAVI (IP zapsáno)
Datum: 09.11.2006 23:59

Na origoš rozžínání by jsi sice mohl připojit ten bzučák, ale ten by začal bzučet po natlakování oleje a skončil by, až by tlak klesnul. Tak totiž potřebujeme aby tak svítily světla. To však řešení není. Když už budeš mít ten automatický spínač, tak proč ho nepoužít, aby ty světla spínal auomaticky sám?
Koukal jsem na možnost zapojení toho třídrátoveho bzučáku, ale nějak jednoduše to nejde. Buď se musí používat diody a nebo relátko s dvěma přepínacími kontakty. Pro neelektrikáře je to dosti problém.

Astra F 1.2 12V; X16XEL; 51 kW; 1998; 229 Mm (Megametrů);
Tak po 23 tisících ujetých se třemi válci to navždy vzdala :-(
Na D1 mezi 34. a 49. kilometrem je nějaká špatná zóna yawning smiley)

Jdi na stránku: Předchozí1234567Následující
Aktuální stránka: 3 z 7


Jméno: 
Email: 
Téma: 
Připojit soubor
  • Můžete připojovat soubory následujících typů: jpg, gif, bmp, pdf
  • Soubor nesmí být větší než 600KB
  • k tomuto příspěvku může být připojeno ještě 3 soubor(ů|y)
Smileys
...
(loading smileys)
Spam prevence:
Prosím, opište tento kód. Toto opatření slouží k blokování automatických robotů, které vkládají spam (nevyžádané reklamy).
  ******   ********  ********    *******   ********  
 **    **  **        **     **  **     **  **     ** 
 **        **        **     **  **     **  **     ** 
 **        ******    ********    ********  **     ** 
 **        **        **                **  **     ** 
 **    **  **        **         **     **  **     ** 
  ******   ********  **          *******   ********  
Powered by Phorum.